Usein kysyttyä

Haluan muuttaa lukujärjestystäni. Mitä teen?

Vain opo voi muut­taa luku­jär­jes­tys­tä­si. Jos si­nul­la on hyvä syy, mene opon vas­taan­o­tol­le. Opo voi vaih­taa opis­ke­lu­ryh­mi­ä­si sekä li­sä­tä ja pois­taa kurs­se­ja luku­jär­jes­tyk­ses­tä­si. Tee seu­raa­van jak­son luku­jär­jes­tys­muu­tok­set hy­vis­sä ajoin en­nen koe­vii­kon al­kua. Koti­si­vu­jen ka­len­te­ris­ta näet vii­mei­set päi­vät, jol­loin luku­jär­jes­tys­tä voi opol­la muut­taa. Älä kos­kaan jätä kurs­sia itse pois luku­jär­jes­tyk­ses­tä­si. Se vain sot­kee opin­to-oh­jel­ma­si, ja li­säk­si saat kes­key­ty­neis­tä kurs­seis­ta K-mer­kin­nän, joka es­tää myö­hem­män it­se­näi­sen suo­ri­tuk­sen.

Sain kurssista arvosanan sijaan X-merkinnän. Mitä teen?

X tar­koit­taa, että kurs­si­suo­ri­tuk­ses­ta­si puut­tuu jo­ta­kin, esim. pois­sa­olo­sel­vi­tyk­set, koe tai läk­syk­si an­net­tu es­see. Jos et tie­dä, mitä si­nul­ta puut­tuu, ota heti yh­teyt­tä kurs­sin opet­ta­jaan. Si­nul­la on seu­raa­vaan uu­sin­ta­koe­päi­vään asti ai­kaa teh­dä puut­tu­vat työt ja pa­laut­taa ne opet­ta­jal­le­si. Kun olet teh­nyt kaik­ki puut­tu­vat työt, opet­ta­ja muut­taa X:n nu­me­rok­si. Uu­sin­ta­koe­päi­vän jäl­keen X:ää ei voi enää täy­den­tää.

Sain kurssista nelosen. Mitä teen?

Il­moit­tau­du seu­raa­vaan uu­sin­ta­ko­kee­seen. Il­moit­tau­tu­mi­nen ta­pah­tuu säh­köi­ses­ti ja apu­lais­reh­to­ri vas­taa sen jär­jes­tä­mi­ses­tä. Seu­raa Wil­ma-vies­te­jä ja kou­lun koti­si­vua, että tie­dät, mil­loin il­moit­tau­tu­mi­nen on auki.

Uu­sin­ta­koe­ti­lai­suu­des­sa voi teh­dä enin­tään kak­si ko­et­ta. Jos si­nun täy­tyy teh­dä enem­män kuin kak­si ko­et­ta uu­sin­nois­sa, voit teh­dä nii­tä myös seu­raa­van jak­son uu­sin­ta­päi­vä­nä. Pää­sään­tö kui­ten­kin on, että uu­sin­nat hoi­de­taan heti en­sim­mäi­ses­sä mah­dol­li­ses­sa ti­lai­suu­des­sa. uu­sin­taa voi yrit­tää ker­ran. Tä­män jäl­keen arvo­sa­naa voi yrit­tää ko­rot­taa käy­mäl­lä kurs­sin uu­del­leen.

Milloin minun pitää mennä uusintaan?

Il­moit­tau­du  uu­sin­taan, jos saat kurs­sis­ta hy­lä­tyn (4 tai H) tai kurs­si­koe jää suo­rit­ta­mat­ta esim. sai­ras­tu­mi­sen ta­kia. On tär­ke­ää, ett­et jätä ne­lo­sia roik­ku­maan, kos­ka ne voi­vat ai­heut­taa ete­ne­mis­es­teen ja jopa es­tää päät­tö­to­dis­tuk­sen saa­mi­sen. Kts. tar­kem­min ”Uu­sin­nat ja ete­ne­mis­este”.

Mikä on etenemiseste?

Jos saat sa­mas­ta oppi­ai­nees­ta lii­an mon­ta hy­lät­tyä tai kes­key­ty­nyt­tä suo­ri­tus­ta (4, X tai K), si­nul­la on ky­sei­ses­sä ai­nees­sa ete­ne­mis­este. Se tar­koit­taa, että et saa ede­tä ai­neen opis­ke­lus­sa, en­nen kuin olet ko­rot­ta­nut ne­lo­sia hy­väk­sy­tyik­si niin, että este pois­tuu.  Kts. tar­kem­min ”Uu­sin­nat ja ete­ne­mis­este”.

Haluan vaihtaa pitkän matematiikan lyhyeen. Miten toimin?

Pit­kän ma­te­ma­tii­kan (MAA) voi vaih­taa ly­hy­een (MAB) min­kä ta­han­sa kurs­sin jäl­keen. Ota en­sim­mäi­se­nä yh­teyt­tä ma­te­ma­tii­kan­o­pet­ta­jaan. Hän neu­voo si­nua. Vaih­don yh­tey­des­sä suo­ri­te­tut MAA-kurs­sit lu­e­taan hy­väk­si MAB-oppi­mää­rään. Kts. tar­kem­min ”Opin­to-oh­jel­man muut­ta­mi­nen”.

Miten saan vapaata koulusta?

Ano va­paa­ta pois­sa­olo­lo­mak­keel­la, joi­ta löy­dät opo­jen au­las­ta. Jos pois­sa­olon pi­tuus on 1-3 vrk, anna ano­mus ryh­män­oh­jaa­jal­le­si. Jos kyse on pi­dem­mäs­tä pois­sa­o­los­ta, vie ano­mus apu­lais­reh­to­ril­le. Jos tar­vit­set va­paa­ta yk­sit­täi­sel­tä tun­nil­ta, sovi asi­as­ta kurs­sin opet­ta­jan kans­sa.

Voinko suorittaa kursseja itsenäisesti ilman, että osallistun luokkaopetukseen?

Kyl­lä, voit suo­rit­taa kurs­sin it­se­näi­ses­ti opis­kel­len, jos apu­lais­reh­to­ri an­taa sii­hen lu­van. Saa­dak­se­si lu­van si­nun pi­tää toi­mit­taa apu­lais­reh­to­ril­le it­se­näi­sen suo­ri­tuk­sen lo­ma­ke, joi­ta löy­dät opo­jen au­las­ta.  Lu­paa ei saa au­to­maat­ti­ses­ti, vaan apu­lais­reh­to­rin har­kin­nan mu­kaan. Esim. kes­key­ty­neet suo­ri­tuk­set ja heik­ko me­nes­tys ao. ai­nees­sa voi­vat joh­taa lu­van epää­mi­seen.

Voinko saada harrastuksestani kurssisuorituksen? Voinko suorittaa kursseja ammatillisessa oppilaitoksessa? Saanko vaihto-oppilasvuodesta kurssisuorituksia?

Kyl­lä, se on mah­dol­lis­ta, jos reh­to­ri kat­soo, että ak­ti­vi­teet­ti­si on ol­lut laa­juu­ten­sa ja si­säl­tön­sä puo­les­ta lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ta­voit­tei­den mu­kais­ta.  Lisä­tie­dot reh­to­ril­ta ja opol­ta.

Opin­to-opas 2014-2015Kan­nak­sen lu­kio4.6.2013