Eläinsymboliikkaa diplomityössä

IMG_3387Abiturientti Ella Töyrylä on yksi Kannaksen tämän vuoden diplominäyttelyn taiteilijoista. Paper illustration -tekniikalla toteutetussa diplomityössään hän tarkastelee eläinsymboliikkaa kriittisestä näkökulmasta. Työt on toteutettu paperista leikattujen kerrosten avulla, ja niissä näemme esimerkiksi voimakkaan hirven peilaamassa itseään epävarmana sekä uskollisen koiran katkomassa orjan kahleitaan. Paperin Ella valitsi materiaalikseen ironisesti sen litteyden takia. Samanlaisia ovat Ellan mukaan myös symbolit merkityksineen: yksiulotteisia. Katsojaa kuitenkin häkellyttää nimenomaan näiden töiden voimakkaat syvyysvaikutelmat ja ambivalentti monimerkityksisyys, jonka nuori taiteilija asettaa katseltavaksemme. Töille on jo kuulemma löytynyt ostajia, mutta tekijä itse ei vielä halua ottaa kantaa siihen, ovatko teokset kaupan.

Mikä diplomi?

Taide- ja taitoaineissa ei järjestetä ylioppilaskokeita. Sen sijaan opiskelija voi osoittaa osaamisensa valtakunnallisesti tunnustetulla lukiodiplomilla. Kannaksen lukion kuvataide- ja muotoilulinjan opiskelijat suorittavat kuvataiteen lukiodiplomin osana linjaopintojaan. Diplomityöskentely on itsenäistä mutta valvottua, ja se toteutetaan diplomikurssilla. Joka vuosi diplomikurssi huipentuu diplominäyttelyyn. Itse teosten lisäksi diplomin suorittaja laatii työskentelystään kirjallisen portfolion.