We are Europe! 2 -projekti vieraili Colmarissa, Ranskassa

Bonjour d’Alsace!
24 Kannaksen lukion opiskelijaa palasi myöhään tiistai-iltana viikon kestäneeltä vierailulta ystävyyskouluumme Lycée Camille Séehen. Koulu sijaitsee Colmarissa, noin 70 km päässä Strasbourgista lähellä Saksan rajaa.
Vierailu oli osa kaksivuotista projektiamme We are Europe!2, jonka myötä olemme toistaiseksi julkaisseet yhteistyössä kaksi verkkolehteä erilaisista aiheista, pääteemana Eurooppa. Vierailun aikana työstettiin samojen aiheiden pohjalta videoita, jotka katsoimme visiitin päätöksenä.
Opiskelijat asuivat perheissä tutustuen ranskalaisten normaaliarkeen. Selvää on, että eroja on niin kulttuuri- kuin yksilötasollakin, mutta tällaisten kohtaamisten myötä oma suvaitsevaisuus ja ymmärrys muita kulttuureja kohtaan lisääntyy ja kielitaito pääsee hyötykäyttöön.
Koulunkäynnin ja perhe-elämän lisäksi ohjelmassa oli mm. vierailu Vapaudenpatsaan suunnittelijan, Bartholdin, elämäntyöstä kertovassa museossa, vastaanotto kaupungintalolla, kierros Haut-Koenigsbourgin linnassa sekä päivä Strasbourgissa. Vierailusta uutisoitiin paikallisessa sanomalehdessäkin. Ranskalaislukiolaiset opettajineen saapuvat vastavierailulle loppuvuodesta.
Teija Komulainen
Petra Lonka
Päivi Teutari

Lataa tiedosto (PDF, 556KB)