Classe en action! Erasmus+ -projektin osallistujat tapasivat Belgiassa

Bonjour de Belgique!

Neljännen jakson aluksi pieni ryhmä Kannaksen lukion opiskelijoita opettajineen osallistui syksyllä käynnistyneen Classe en action! Erasmus+ -projektin ensimmäiseen monikansalliseen tapaamiseen Belgian Poperingessa. Vierailua varten oltiin jo etwinning-sivuston kautta hieman tutustuttu muiden maiden (Suomen ja Belgian lisäksi Saksa, Italia ja Portugali) projektikumppaneihin sekä tehty erilaisia töitä tapaamista varten.

Opiskelijat majoittuivat belgialaisnuorten perheissä ja tutustuivat sitä kautta sikäläiseen arkeen ja tapoihin. Vierailuohjelma oli tiivis ja noudatti pitkälti koulun aikataulua. Joka päivä koulu alkoi 8.20 ja päättyi 16.00, ja parina iltana ohjelmaa oli myös koulupäivän jälkeen. Työskentely tapahtui ranskaksi projektikielemme mukaisesti, mutta muuten käytössä oli luonnollisesti myös englanti. Tutustuimme esitysten kautta muiden osallistujamaiden kotikaupunkeihin sekä kouluihin ja ihastelimme videoita, jotka kertoivat mm. italialaisesta perhe-elämästä.

Poperinge sijaitsee Belgian flaaminkielisellä alueella. Aluetta leimaa suuresti sen historia: ensimmäisen maailmansodan aikaan siellä käytiin taisteluita, joissa henkensä menetti suuri määrä niin belgialaisia, ranskalaisia, saksalaisia kuin brittisotilaitakin. Tästä muistona on kolme merkittävää hautausmaata, joihin kävimme tutustumassa ohjelman puitteissa. Lisäksi Poperingen lähikaupungissa Ieperissä, jossa kävimme sotamuseossa, jatkuu vielä tänä päivänä vuonna 1929 alkanut perinne, jossa kello 20.00 pieni soittokunta marssii muistokaaren alle ja soittaa fanfaarin sodan uhrien muistoksi. Yleisöä riittää joka ilta, ja toisinaan jotkut laskevat paikalle unikkoseppeleen. Unikko? Alueen tunnus, koska se oli ensimmäinen kukka, joka taisteluiden jälkeen alkoi kasvaa alueella.

Poperingen ja Ieperin lisäksi pääsimme tutustumaan kanavakaupunki Bruggeen sekä turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskukseen Poelkapelleen, jossa huomasi, etteivät sota ja turvattomuus ole kadonneet minnekään maailmasta. Tähän liittyen koulun musiikinopettajan johdolla opettelimme laulun Un homme debout.

Belgialaiset isäntämme olivat hyvin sydämellisiä ja viikon vierailun jälkeen tuntui haikealta lähteä kotimatkalle. Matkaa voi kuitenkin helposti muistella etwinning-sivustolle tekemiemme ryhmätöiden kautta. Niihin lukeutuu video, maiden omien kielten opastusvideo, valokuvakatselmus, pakolaisuusteemainen esitys ja kahoot-tietovisa vierailun asioista. Seuraava projektivierailu suuntautuu Italian Sisiliaan toukokuussa. Tammikuussa 2018 tapaaminen on täällä Suomessa.

teksti: Teija Komulainen