Tiedote uusille opiskelijoille: tietokoneen hankkiminen opiskelua varten

Kannettava tietokone: lukio-opiskelijan oma työväline

Lukion oppitunneilla käytetään sähköisiä oppimisympäristöjä, kurssikirjoja ja muita oppimateriaaleja, erikoisohjelmia, internetin aineistoa ja sosiaalisen median palveluja tiedonhankintaan ja työskentelyyn. Tänä syksynä aloittavat lukiolaiset tekevät kaikki ylioppilaskokeet sähköisesti. Tieto- ja vuorovaikutustekniikan käytön tavoitteena on oppia taitoja, joita nuori tarvitsee myös jatko-opinnoissa ja työelämässä.

Opiskelijat käyttävät opiskelussa entistä enemmän omia kannettavia tietokoneita. Jos suinkin on mahdollista, opiskelijoilla tulisi alusta alkaen olla oma kannettava tietokone mukana oppitunneilla. Läppäreiden ja muiden laitteiden viihdekäyttö ja muu tuntityöskentelyyn liittymätön käyttö on kuitenkin kiellettyä, sillä se häiritsee opiskeluun keskittymistä. Lukiossa toimii avoin langaton verkko. Opetuksen tärkeimmät sähköiset palvelut ovat käytettävissä nettiselaimella, mutta monissa oppiaineissa tarvitaan myös erikoisohjelmia.

Oppilaitoksemme tarjoamana etuna opiskelijoillamme on mahdollisuus ladata veloituksetta Office 365 ProPlus -paketti omalle tietokoneellesi. Office 365 ProPlus -paketti sisältää hyödylliset ohjelmat, joita tarvitset opiskeluun tai työhön. Paketti sisältää mm. Wordin, Excelin, PowerPointin, OneNoten ja Outlookin. Voit ladata Officen viidelle omalle laitteellesi. Lisäksi voit aktivoida iPadin, iPhonen ja Androidin Officen omalla Office 365 -tunnuksellasi. Kirjautuminen palveluun tapahtuu Lahden kaupungin opetusverkon AD-tunnuksella.

Officen ohjelmien lisäksi suosittelemme maksuttomia avoimen lähdekoodin ohjelmia. Esimerkiksi LibreOffice -ohjelmisto ja Gimp-kuvankäsittelyohjelma ovat saatavilla ilmaiseksi ja ne ovat myös ylioppilaskokeessa hyväksyttyjä ohjelmia.

Ylioppilastutkintolautakunnan hyväksymät ohjelmat ylioppilaskirjoituksiin löytyvät Digabi-sivuilta:

Millainen laite pitäisi hankkia? Lyhyesti: perusläppäri, iällä, mallilla tai merkillä ei ole väliä, kunhan se täyttää alla olevat vaatimukset. Vaatimuslistan perusteella asiantunteva myyjä tietotekniikkaliikkeessä neuvoo oikeanlaisen koneen hankinnassa.

Suosituksia kannettavan tietokoneen hankintaan:

• Mahdollisimman kevyt
  • Näytön koko vähintään 13 tuumaa, mutta enintään 18 tuumaa.
  • Hyvä akunkesto, vähintään 5 h
  • Oheislaitteille vähintään 2 USB-Iiitäntää
  • Hintaluokka uusilla laitteilla on 300 – 1000 euroa, käytettynä laitteen saa halvemmalla

Lukiokursseilla valmistaudutaan myös sähköiseen yo-kokeeseen. Ota siis huomioon yo-tutkinnossa käytettävän oman laitteen vähimmäisvaatimukset:

Ensimmäiseksi tuettavaksi päätelaitteeksi on valittu ”normaali kannettava tietokone” eli 64- bittisellä x86-prosessorilla varustettu päätelaite. Tällaisissa tietokoneissa käytetään tavallisesti Windows-, OS X- tai Linux-käyttöjärjestelmää.

• 64-bittinen x86-yhteensopiva prosessori. Yksiytimisen prosessorin kellotaajuuden suositus 2 GHz tai enemmän
  • Suositus vähintään 2 Gt keskusmuistia (RAM)
  • Mahdollisuus käynnistää tietokone USB-muistilta
  • Selvitä myyjältä tai muulta asiantuntijalta miten USB-muistilta käynnistäminen tapahtuu!
  • Akku sähkönsyöttöhäiriöiden varalta
  • Sekä langaton (WiFi) että langallinen (Ethernet) verkkoliitäntä, mahdollisesti USB-liitännän kautta adapteria käyttäen
  • Mahdollisuus liittää kuulokkeet ja mikrofoni USB- Iiitännän avulla tai 3,5 mm:n pistokkeiden avulla.

HUOM! tarkista täältä ylioppilastutkintolautakunnan tiedote tällä hetkellä tuetuista laitteista ylioppilaskirjoituksissa:  http://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/ylioppilastutkinto/digabi kohdassa Ohje ylioppilaskokeen päätelaitteista.

Erityyppisiä laitteita lukio-opiskelun näkökulmasta:

Laite

Hyvää

Huonoa

Älypuhelin

– Kamera ja videokuvaus

– Nopea tiedonhaku

– Kuvien ja videoiden katselu

– Vastauslaite tai lyhyidentekstien kirjoittaminen

– Koko, paino ja akkukesto

– On monilla opiskelijoilla ja aina mukana

– Isot puhelimet lähes pienten tablettien