Kannaksen lukio 110 vuotta!

Kannaksen lukion juuret ovat nykyisen Venäjän puolella, Terijoella. Kannas-nimi koululle tuli, kun oppilaitos siirtyi sodan melskeissä Terijoelta Lahteen vuonna 1940. Terijoen suomalainen yhteiskoulu avasi ovensa ensimmäisille oppilailleen syyskuun 2. päivänä 1907. Varsinainen perustamislupa koululle saatiin tosin vasta 27.9.1907. Alussa koulu oli pieni, kaksi luokkaa: ensimmäisellä luokalla oli 52 oppilasta ja toisella luokalla 30. Opetus tapahtui kahdessa luokkahuoneessa. Koulun ensimmäinen rehtori oli Matti Rossi. Ensimmäinen oikea koulurakennus valmistui 1910 Pajakadun varteen. Terijoen suomalaisen yhteiskoulun oppilasmäärän kasvaessa tarvittiin lisärakennus, joka valmistui 1928 Pajakadun toiselle puolelle. Kumpaakaan alkuperäisistä rakennuksista ei enää ole, vaan suomalaiset sotilaat polttivat ne joutuessaan lähtemään Terijoelta syksyllä 1939.

Syyslukukausi 1939 alkoi tavanmukaisella avajaistilaisuudella ja sen jälkeen kirkossa pidetyllä jumalanpalveluksella. 7.10. 1939 oppilaat joutuivat kääntymään takaisin koulun ovelta. Sotaväki oli ottanut koulun haltuunsa. Kolme päivää myöhemmin alkoi rajaseudun evakuointi. Koulun arkisto ehdittiin pelastaa ja lähettää Mikkelin lyseoon, josta se edelleen toimitettiin Pertunmaalle. 26.7.1940 valtioneuvosto päätti Terijoen suomalaisen yhteiskoulun siirtämisestä Lahteen. Koulun nimeksi tuli Kannaksen yhteislyseo.

Koulu jatkoi toimintaansa Lahden lyseon tiloissa, ja aluksi se oli pelkästään siirtoväen koulu. Syksyllä 1941 koulu siirtyi Lahden yhteiskouluun, koska lyseon tilat tarvittiin sotasairaalaksi. 1942 sotasairaala siirrettiin muualle ja koulu pääsi taas lyseoon. Jatkosodan aikana osa oppilaista palasi takaisin Karjalan kouluihin. Terijoen suomalaista yhteiskoulua ei siirretty takaisin, koska Terijoki oli niin lähellä sotatoimialuetta.

Oma tontti kaupungin varattiin koululle kaupungin itäiseltä laidalta jo 1942, mutta ”monen talven lumet ehtivät sulaa, ennekuin asiasta tämän pitemmälle päästiin.” Koulurakennuksen on suunnitellut arkkitehti Annikki Virtanen. 4.10.1951 muurattiin koulun peruskivi. 15.11.1952 oli uuden koulun vihkiäisjuhla.

Alkuvuosina osa koulun luokkahuoneista oli Lahden keskikoulun käytössä, kunnes se 1958 sai oman koulurakennuksen. 1950-luvulla koulussa oli parhaimmillaan yli 1000 oppilasta! Vuodesta 2004 rakennuksessa on toiminut vain Kannaksen lukio, kun viimeiset peruskoululaiset päättivät yhdeksännen luokkansa keväällä 2004.