La classe en action!

Koska koulumme on osa Euroopan Unionin rahoittamaa ranskankielistä Erasmus+ projektia, meillä on etuoikeutena vierailla projektin osallistujamaissa ja kartuttaa tietämystä eri maiden kulttuureista. Kannaksen lukion toisen vuoden ranskan opiskelijoita vieraili Portugalissa, Monte Abraãon kaupungissa 13.  – 17.11. Siellä työskentelimme paikallisen koulun (Escola Secundária Miguel Torga) kanssa yhteistyössä.

Suomen ja isäntämaa Portugalin lisäksi osallistujia projektissa oli Belgiasta, Saksasta ja Italiasta. Koska projekti on ranskankielinen, käytettiin kommunikoinnissa ranskaa, mutta työskentelykielenä toimi myös englanti. Koulultamme Portugalin-vierailulle lähti neljä opiskelijaa ja kaksi opettajaa.

Projektin teemana on uudet pedagogiset käytänteet kielenopetuksessa, mutta erityisenä aiheena Portugalin-vierailulla oli monikulttuurisuus ja pelillistäminen (gamification) opetuksessa.

Saavuttuamme sunnuntaina päivällä Lissaboniin tuli lämpö yllätyksenä, sillä asteita oli 20 enemmän kuin Suomessa. Lentokentällä meitä oli vastassa projektin koordinaattori, joka tervehti meitä tavanomaiseen portugalilaiseen tapaan poskisuukoin. Tämä tuli meille suomalaiselle pienenä kulttuurishokkina.

Menimme lentokentältä koululle, josta paikalliset majoittajamme tulivat meidät hakemaan. Sunnuntai-ilta kului perheeseen tutustuessa ja tavaroiden purkamisessa.

Maanantaina saavuimme koululle, jossa meille pidettiin tutustumiskierros ja meidät jaettiin pienempiin ryhmiin. Kierroksen jälkeen ryhmissä esiteltiin ennakkoon tehdyt henkilöesittelyt. Suomen esittely pidettiin Alvar Aallosta.

Iltapäivällä suuntasimme kohti kävelymatkan päässä olevaa Queluzin palatsia. Jokaiselle ryhmälle jaettiin tehtävämonisteet, joiden kysymyksien vastaukset piti etsiä palatsin eri huoneista.

Tiistai kului reissaamisen merkeissä. Aamulla lähdimme kohti Sintraa ja Pena-palatsia. Palatsi edustaa romantiikan ajan arkkitehtuuria ja on yksi UNESCO:n maailmanperintökohteista. Pena-palatsia ympäröi 200 hehtaarin kokoinen keinotekoinen metsä, jonne on istutettu kasveja kaikkialta ympäri maailmaa.

Lounaan söimme rannalla, josta sitten suuntasimme Euroopan läntisimpään pisteeseen, Cabo da Rocaan. Ennen koululle palaamista vierailimme vielä katsomassa Boca do Infernoa. Paikka on tunnettu rajuista kalliojyrkänteistään ja siksi sille on annettu nimi Helvetin suu.

Keskiviikkoaamun vietimme koululla, jossa työskentelimme ryhmissä. Jokaisen maan edustajan piti pitää pieni kielikurssi omasta kielestään muulle ryhmälle. Suomen kieli osoittautui hankalaksi, mutta muutamia sanoja tarttui mukaan kaikille. Myöhemmin Olho vivo -solidaarisuusjärjestö esittäytyi koululla ja kertoi toiminnastaan.

Iltapäivästä suuntasimme Lissaboniin, jossa kävimme katsomassa yli tuhat vuotta vanhaa Sao Jorge -linnaa. Ennen koululle paluuta pysähdyimme Belém-kaupunginosassa, joka on tunnettu Pastéis de Belém -leivoksistaan. Myös vapaaseen kiertelyyn jäi aikaa, jonka käytimme tuliaisten ostamiseen.

Torstain vietimme koululla tehden töitä ryhmissä. Aamulla ohjelmana oli opettaa oman maan laulu muille ryhmän jäsenille. Suomalaiset oppilaat opettivat Antti Tuiskun kappaleen “Keinutaan”. Laulut esitettiin myöhemmin kaikille Erasmus+-projektin oppilaille ja opettajille.

Lauluesityksien jälkeen Amnistie internationalen Catarina esitteli järjestön toimintaa Portugalissa ja muissa maissa. Tämän jälkeen meidät jaettiin ryhmiin, jossa aloitimme perjantai-illan jäähyväisjuhlien ohjelman suunnittelun.

Perjantaiaamun käytimme ryhmätöiden tekemiseen. Meidän ryhmämme vastuuna oli järjestää pieni teatteriesitys, johon piti sisällyttää ranskan kieli jollain tavalla.

Ennen lounasta järjestettiin lentopalloturnaus, jossa meidät jaettiin joukkueisiin. Turnauksen lopuksi kaikki oppilaat palkittiin ykköspalkinnolla.

Iltapäivästä jatkoimme ryhmätöiden tekemistä. Opettaja, joka oli vastuussa teatteriryhmästä oli pyytänyt avukseen omia oppilaitaan, joten saimme tilaisuuden tutustua portugalilaisiin opiskelijoihin, jotka eivät olleet osana Erasmus+-projektia.

Illalla palasimme koululle jäähyväisjuhlaan, jossa nautimme oppilaiden tekemistä esityksistä ja tyypillisestä portugalilaisesta ruoasta.

Lauantaina tapasimme koululla, hyvästelimme portugalilaiset majoittajamme ja suuntasimme junalla kohti Lissabonia. Ennen kotiinlähtöä saimme hieman vapaa-aikaa ostosten tekemiseen ja sitten suuntasimme lentokentälle. Suomessa meitä odotti kylmä ilma ja huomattavasti pienempi määrä auringonvaloa, kuin mihin olimme viikon kuluessa tottuneet.

Teksti Inka Syväjärvi 16IB