Lahden tuleva jättilukio kasvaa entisestään – mukaan myös yhteiskoulu!

Ensi vuosikymmenen koittaessa Lahdessa on kaksi suurta lukiota, sillä uunituoreen tiedon mukaan Kannaksen lukion rehtori Jyrki Rosti sekä toistaiseksi nimettömänä pysyvä sijoittajarinki ovat ostaneet Lahden yhteiskoulun lukion koko osakekannan. ”Muut sijoittajat saavat tulla aikanaan itse julkisuuteen, mikäli haluavat. Kyseessä on joukko startupeista ja koulutukseen liittyvistä innovaatioista kiinnostuneita päijäthämäläisiä ja saudiarabialaisia sijoittajia, joiden kanssa olen verkostoitunut. Oman osuuteni kauppasummasta olen koonnut muutamilla erittäin onnistuneilla ravi- ja pitkävetoveikkauksilla”, valottaa Jyrki Rosti.

Lahden yhteiskoulun säätiön hallituksen edustaja, vapaaherratar Barbara Fleming af Liebelitz-Ramsay kommentoi perinteikkään lukion myymistä haikeana: ”Säätiö ei todellakaan ollut myyntiaikeissa, mutta Jyrki Rostin keräämän sijoittajaryhmän tarjous oli niin kova, ettemme yksinkertaisesti voineet sanoa sille ei. Se olisi ollut silkkaa hulluutta.” Tarkkaa summaa eivät sen enempää Rosti kuin Fleming af Liebelitz-Ramsaykaan halua paljastaa. Erittäin merkittävästä ja Suomen oloissa täysin poikkeuksellisesta kaupasta on kuitenkin kyse. Lahden yhteiskoulun peruskoulu jatkaa toimintaansa säätiön alaisuudessa entiseen tapaan. Myöskään aikuislukio ei kuulu kauppaan.

Rostin mukaan koko Lahden keskustan infrastruktuuri joutuu joka tapauksessa suureen myllerrykseen Paavolan kampusalueen kehittämisen myötä, joten nyt oli sopiva hetki ostaa Lahden yhteiskoulun lukio. Suunnitteilla on Kirkkokatua pitkin kulkeva pikaraitiotie, joka yhdistäisi nykyisen Kannaksenkadun ja yhteiskoulun toimipisteet kätevästi toisiinsa. Opiskelijoilla on siis aidosti mahdollisuus valita kursseja entistä suuremmalta kurssitarjottimelta ja opiskella joustavasti kahdella eri kampusalueella nopean ja ilmaisen kulkuyhteyden ansiosta. Ainakin aluksi pikaraitiotie on veloitukseton vain lukion opiskelijoille ja henkilökunnalle: he pääsevät ilmaiseksi sisään vaunuun ihon alle asennettavan tunnistusmikrosirun avulla. Ilman kuljettajaa liikkuvan täysautomaattisen ja huippumodernin vaunun käyttö tehdään näin lukion omalle väelle mahdollisimman helpoksi. Muut matkustajat maksavat kulkunsa Waltti-matkakortilla.

”Tulevassa lukiossa on siis todella mahtava ja monipuolinen tarjonta: yleislinjan lisäksi kuvataide- ja muotoilulinja, musiikkilinja, IB-linja sekä yhteiskunta- ja talouslinja. Näiden kaikkien lisäksi vielä jotakin täysin uutta tulee tarjolle. Tarkoitus on kehitellä koulutusohjelma, joka yhdistäisi Lahdessa toimintojaan lisäävän Lappeenrannan teknillisen yliopiston vahvuudet ja saudiarabialaisten sijoittajien intressit. Luultavasti jotain öljyntuotantoon ja energiatalouteen liittyvää siis. Sellaista ei ole vielä missään suomalaisessa lukiossa”, visioi Rosti.

Havainnekuva Kirkkokadulla tulevaisuudessa liikennöivästä lukiokampukset toisiinsa yhdistävästä raitiovaunusta