Kannaksen lukion Joanna Ahola mukana kirjallisuuspalkintoraadissa

Äidinkielen opettajain liitto kokoaa vuosittain äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien avulla toisen asteen opiskelijoista koostuvan raadin, joka jakaa Helsingin Kirjamessuilla Nuori Aleksis -palkinnon parhaaksi valitsemalleen edellisvuonna ilmestyneelle kotimaiselle kaunokirjalle.

Tänä vuonna suureen lukijaraatiin kuuluu 52 opiskelijaa 29 oppilaitoksesta ympäri Suomen. Raatilaisten luku-urakka on juuri alkanut. Kannaksen edustaja on tänä vuonna Joanna Ahola. Tsemppiä Joannalle kiintoisaan tehtävään! Kannaksen lukio on ainoana päijäthämäläisenä oppilaitoksena mukana raadissa.

Nuori Aleksis -prosessin kulku on seuraava:

• Huhtikuu 2018: Suuren lukijaraadin jäsenet aloittavat työnsä ja lukevat valintansa mukaan Äidinkielen opettajain liiton kokoamalta 157 teoksen kirjalistalta viime vuonna ilmestynyttä kaunokirjallisuutta. Listassa ei ole mukana lasten- ja nuortenkirjoja, muistelmia, viihdekirjoja, näytelmiä tai omakustanteita eikä sellaisia kirjoja, joiden kirjastosaatavuus on heikko.
  • Elokuu 2018: Raatilaiset palauttavat kuun loppuun mennessä ÄOL:n toimistolle listat lukemistaan teoksista ja omista suosikeistaan perusteluineen. Toimistolla kootaan kirja-arvioiden perusteella palkintoehdokkaat ja valitaan noin viisi aktiivisinta lukijaa loppuraatiin.
  • Elo–syyskuu 2018: Loppuraati tutustuu palkintoehdokkaisiin ja kokoontuu päättämään palkinnon saajan.
  • Lokakuu 2018: Loppuraati palkitsee voittajan Helsingin Kirjamessuilla lauantaina 27.10.2018. Voittaja saa palkinnoksi 1500 euroa, joka jaetaan Suomen Kulttuurirahaston tuella.

Nuori Aleksis -kirjallisuuspalkinto myönnetään tänä vuonna 18. kerran. Viime vuonna palkinnon sai aikoinaan itsekin Nuori Aleksis -raatiin kuulunut Hanna Kauppinen teoksellaan Kirja, jota kukaan ei koskaan lukenut (Myllylahti).

Kilpailun tavoitteena on paitsi löytää nuorten vuoden 2017 kirjasuosikki myös innostaa nuoria lukemaan ja keskustelemaan kirjallisuudesta. Suuren lukijaraadin jäseniä varten on avattu verkkoon suljettu keskustelufoorumi. Kirjoista ja lukemisesta saa ja kannattaa keskustella!