Bonjour de l’Allemagne! La classe en action -projektitapaaminen Limburgissa

Lauantaina 21.4. nelihenkisen opiskelijaryhmämme sekä kahden opettajamme saapuessa Saksan Limburgista takaisin kotiin Lahteen oli vastaanotto mitä tavanomaisin suomalainen sää: masentava vesisade ja raskaat pilvet. Sateinen tervetulotoivotus latisti entisestään haikeata ilmapiiriä, mikä johtui siitä, että vierailu Saksassa oli ollut EU:n rahoittaman ranskankielisen Erasmus+ -projektin viimeinen osio.

Viikkoa aiemmin sunnuntaina 15.4. oli tunnelma katossa. Lento Helsingistä Frankfurtiin ja sieltä taksimatka Limburgiin sujuivat leppoisasti. Perillä odottivat joukko opettajia sekä saksalaiset majoittajat, joiden luona opiskelijat tulisivat viikon ajan asumaan. Loppuilta kului tutustuessa ja asettuessa taloksi perheeseen.

Lepoaikaa ei juuri jäänyt, sillä maanantaiaamu oli aikainen. Tilemannschulen koululla kohtasimme muut projektitapaamisen osallistujat, eli opiskelijoita Italiasta, Portugalista, Belgiasta sekä isäntämaa Saksasta opettajineen. Aluksi rehtori toivotti vieraat tervetulleeksi puheella, jota seurasivat muut muodollisuudet sekä kierros koululla. Koulupäivään kuului lisäksi vierailu Limburgin kaupungintalolla ja opiskelijoiden ennakkotehtävien esittelyt.

Tiistai ja keskiviikko olivat reissupäiviä, joista ensimmäinen vietettiin Frankfurtissa. Siellä vierailimme elokuvamuseossa, jossa oli opastettu kierros ja lyhyt elokuvatyöpaja. Loppuaika kaupungissa oli pyhitetty vapaa-ajalle, joka kuitenkin tuntui valitettavan lyhyeltä. Iltapäivällä suunnattiin takaisin Limburgiin.

Keskiviikkona vierailimme kolmessa eri kohteessa. Aamulla matka kävi kohti raikasta Koblenzin kaupunkia, joka sijaitsee Rein- ja Moseljokien liittymäkohdassa. Kaupunkikierroksen sekä vapaa-ajan jälkeen matka jatkui korkealle Marksburgin linnaan, josta näkymät olivat huikeat. Linnassa pidettiin opastettu kierros sekä englanniksi että ranskaksi. Viimeinen keskiviikon kohteemme oli Loreley, korkea kallio Reinin rannalla. Paikan nimi juontaa juurensa saksalaisesta kansantarinasta, jossa tarinan mukaan Loreley-niminen merenneito istui kalliolla ja yritti laulullaan houkutella ihmisiä luokseen. Nykyisin kalliolla sijaitsee Loreleyn patsas.

Torstai ja perjantai olivat ryhmätyöskentelypäiviä. Torstaina ryhmätöiden lisäksi vieraat saivat osallistua yhdelle tavalliselle oppitunnille. Perjantaina puolestaan pidettiin pienimuotoinen jalkapallo- ja lentopalloturnaus opiskelijoille. Perjantai-iltana oli koululla päättäjäistilaisuus, johon opiskelijoiden ja opettajien lisäksi osallistuivat saksalaiset majoittajaperheet. Kattavan ruoka- ja herkkuvalikoiman ohessa esiteltiin ryhmätyöt ja jaettiin osallistumistodistukset Saksan Erasmus+ -projektitapaamisesta. Illan raastavin osuus olivat luonnollisesti muiden opiskelijoiden hyvästelyt.

Kaupunkien ja muiden vierailukohteiden rinnalla opiskelijat saivat tutustua nuoriin muista Euroopan maista, mikä oli kokemuksena vähintäänkin yhtä arvokasta. Viikon aikana saatiin uusia ystäviä, eivätkä koulupäivien jälkeiset opiskelijoiden keskenään järjestämät keilailut ja piknikit unohdu hetkeen myöskään.

Lauantaiaamuna alkoi suomalaisten matka takaisin kohti Frankfurtin lentokenttää. Ennen lähtöä vielä hyvästeltiin perheet, jotka olivat kohdelleet vieraitaan sydämellisesti. Paluu harmaaseen Helsinkiin ja sieltä sitäkin harmaammalle Lahden rautatieasemalle koitti iltapäivällä. Viikko 25-asteisessa ja sateettomassa Saksassa oli päättynyt.

Sanni Aro k16g