We are Europe3! Matka Ranskaan 15. – 21.5.2018

Kannaksen lukiolla on ollut vuodesta 2013 lähtien ystävyyskoulu Ranskassa, Lycée Camille Sée Colmarissa. Colmar on n. 65 000 asukkaan kaunis kaupunki Elsassin alueella Strasbourgin eteläpuolella. Kuten projektin nimi kertoo, päättymässä on jo kolmas Eurooppa-teemainen englanninkielinen projekti kyseisen koulun kanssa.

Ranskalaiset vierailivat Kannaksessa helmikuun alussa ja pääsivät nauttimaan Suomen talvesta mm. Messilässä, jääkiekko-ottelussa sekä Helsingissä. Majoitus tapahtui perheissä, joten myös suomalainen arki tuli tutuksi. Projektissa perehdyttiin tällä kertaa Kulttuuriperinnön eurooppalaisen teemavuoden kunniaksi molempien maiden perinteisiin tarinoihin. Näistä tehtiin esittelyt verkossa ja mietittiin sitten osallistujien kesken, missä muodossa tarinat voisi tuoda nykypäivään. Suomessa nämä toteutettiin videoesityksinä.

Toukokuun puolivälissä siis ryhmämme suuntasi ensin kohti Frankfurtia ja sieltä bussilla Colmariin. Ensimmäisenä meidät vastaanotettiin kaupungin toimesta kaupungintalolla, jossa apulaiskaupunginjohtaja toivotti meidät tervetulleeksi pienin tarjoiluin. Illalla kävimme vielä katsomassa perinteisiä elsassilaisia tansseja näytöksessä, joka on tarjolla joka tiistai läpi kesän, tämä oli ensimmäinen.

Toisena päivänä aloitettiin ryhmätyöskentely käytyämme ensin seuraamassa paria oppituntia. Apulaisrehtori kävi koulun puolesta toivottamassa meidät tervetulleeksi pitämällä puheen suomeksi! Opiskelijat laativat käsikirjoitukset omista tarinoistaan, harjoittelivat esittämistä sekä miettivät rekvisiittaa. Päivä oli lyhyt, lounaan jälkeen alkoi jo vapaa, kuten kyseisellä luokalla yleensäkin keskiviikkoisin.

Torstaina starttasimme kohti Strasbourgia, jossa meille oli varattu käynti Europarlamentissa. Tarkkojen turvatoimien jälkeen oppaamme kierrätti meitä eri tiloissa ja kertoi historiasta, käytännön työskentelystä Europarlamentissa ja muistutti meidän olevan omassa rakennuksessamme, Europarlamentti kuuluu kaikille EU-maiden ihmisille! Lyhyen vapaahetken jälkeen osallistuimme tunnin jokilaivaristeilylle, jolloin Strasbourgin historia ja rakennukset tulivat hieman tutummiksi.

Perjantaina jatkettiin ryhmätöiden parissa ja iltapäivällä koitti sitten odotettu hetki, niiden esittäminen livenä. Hienoa heittäytymistä nähtiin molempien maiden opiskelijoilta, esitykset olivat hienoja ja luovia! Illalla käytiin yhdessä perinteisessä elsassilaisessa ravintolassa syömässä ateria, johon kuului mm. paikallinen herkku tarte flambée.

Lauantaiaamupäivällä ranskalaiset toimivat suomalaisten oppaina ja esittelivät Colmarin tärkeimpiä paikkoja. Iltapäivällä oli vuorossa retki Struthofin keskitysleirille. Aurinkoinen sää ei ollut omiaan tunnelmalle, joka tuossa paikassa vallitsi. Ranskalaisten opettaja François Dillmann toimi oppaana kertoen paikan historiasta sekä tarinoita, joita oli paikan kokeneilta kuullut.

Sitten jäljellä olikin enää sunnuntai, joka kului perheiden parissa. Jotkut kävivät ainakin vuorilla (Vogeesit) patikoimassa, myös grillausta kuului osalla ohjelmaan.

Maanantaiaamuna jätimme hyvästit isännillemme. Pysähdyksen teimme heti alkumatkasta, sillä pääsimme käymään Montagne des singes –puistossa. Puistossa on valtavasti vapaana kulkevia

apinoita, joita hoidetaan niin, että ne voivat vielä palata alkuperäisille asuinsijoilleen ja että tämä uhanalainen laji säilyisi. Tästä matka jatkui sitten jälleen kohti Frankfurtin lentokenttää ja Suomea ja päättöviikkoa.

Projekti tässä muodossa jää toistaiseksi jäihin, sillä olemme hakeneet koulun kanssa Erasmus+ -projektirahoitusta seuraaville kahdelle vuodelle. Toteutuessaan tämä tarkoittaa työskentelyä Lycée Camille Séen lisäksi Tšekin, Puolan, Kreikan ja Espanjan kanssa