Terveiset vaihto-opiskelijaltamme Ruotsin Uppsalasta

Kannaksen lukiosta tehtiin matka Ruotsiin toukokuun alussa 2018. Mukana oli kaksi opettajaa ja joukko innokkaita opiskelijoita. Matkalla tehtiin mm. vierailu Uppsalaan Lundellska kouluun, jossa Kannaksen lukion opiskelija Essi Hyyrynen on vaihto-opiskelijana. Tässä Essin omat terveiset vaihto-opiskelustaan:

Mitt utbytesår i Sverige

Jag heter Essi Hyyrynen och jag är en 18-åring tjej från Finland. Jag bor i Uppsala just nu hos en värdfamilj. Jag går på Lundellska skolan, på ekonomi/juridik program. Mitt utbytesår har varit som äventyr i Sverige, och i mig själv. Jag har sett nya, spännande saker och träffat olika människor ifrån olika länder. Jag har också lärt mig otroligt mycket. Inte bara typ svenska språket, utan så massa andra olika saker också. Jag har lärt mig vem jag är. Det här året har varit ett av de bästa åren i mitt liv. Och det är precis därför jag tycker att alla borde ens tänka på möjligheten, att åka utomlands som utbytesstudent.

Päätökseni lähteä vaihto-oppilaaksi, oli elämäni paras päätös. Olen oppinut puhumaan Ruotsia, olen oppinut ihmissuhteista sekä erilaisista ryhmistä yritysmaailmassa, viimeisestä kiitän Lederskap och Organisation opettajaani. Ja vielä mikä tärkeintä, olen oppinut tuntemaan itseni. Olen pian asunut Ruotsissa 10 kuukauden ajan, tuntuu aivan siltä kuin olisin vasta muuttanut tänne. 10 kuukaudessa ehtii myös tapahtua aivan älyttömästi eri asioita. Kaikkien niiden eri onnistumisien ja vastoinkäymisien kautta olen saanut paremman käsityksen siitä, kuka minä itse oikein olen.

Miten minä oikein päädyin asumaan Ruotsiin? Tämä on varmasti ollut maailman kysytyin kysymys mitä on kysytty keneltäkään. Rehellisesti sanottuna, minä en oikeastaan tiedä. Ajattelin olevan hyödyllistä oppia ruotsia ja halusin tutustua ruotsalaisiin. Tuon parempaa vastausta en ole oikeastaan onnistunut vielä keksimään. Välillä tuntuu siltä kuin meitä vaihto-oppilaita pidettäisiin jonkinlaisina urheina selviytyjinä jotka muuttavat toiseen maahan ja heidän elämänsä on kuin ruusuilla tanssimista. Sitä se ei kuitenkaan aina ole. Itse ainakin olen ihan samanlainen nuori kuin kaikki muut ikäiseni, eikä minunkaan vaihtovuoteni ole aina ollut mikään maailman helpoin. Joskus asiat isäntäperheen kanssa eivät ole sujuneet tai olen tuntenut oloni yksinäiseksi. Yksinäisyys on varmasti yksi pelottavimmista asioista vaihto-oppilaana olemisesta. Ihmistä ei luontaisesti ole luotu olemaan yksin. Vaihto-oppilaan täytyy kehittää kokonaan uusi sosiaalinen verkosto uudessa maassa uudella kielellä. Se ei kuulosta helpolta, eikä se sitä myöskään aina ole. Mutta silti suurin osa onnistuu siinä. Ja kun siinä onnistuu, tuntuu siltä kuin pystyisi tekemään mitä vaan.

Kenties joku joka lukee tätä kyseistä tekstiä saattaa pohtia ”pitäisikö minun lähteä vaihtoon”. Minun neuvoni juuri sinulle on, että sinä pakkaat laukkusi ja lähdet unohtumattomalle seikkailulle. Helt enkelt. Useimmat entiset vaihto-oppilaat sanovat, että heidän vaihtovuotensa oli yksi heidän elämänsä parhaista ja opettavaisimmista vuosista. Itse ainakin sanon niin.

Itse muutin Ruotsiin AFS nimisien vaihtojärjestön kautta. AFS on maailman suurin ja kokenein vaihtojärjestö. AFS:n tavoite on ehkäistä rasismia ja ennakkoluuloja. AFS tahtoo tarjota nuorille mahdollisuuden lähteä vaihtoon uuteen maahan oppimaan uuden kulttuurin, kielen, sekä solmimaan ystävyyssuhteita, mitä ei välttämättä kotimaassa olisi koskaan solmittu. AFS:n toiminta perustuu vapaaehtoistyöhön ja osa entisistä vaihto-oppilaista työskentelee vapaaehtoisena AFS:lle. AFS on ehdottomasti yksi luotettavimmista ja varmimmista vaihtojärjestöistä. Tiedonkulku sekä organisointi, ovat ainakin omalla kohdallani toimineet erittäin hyvin. Apua on aina saatavilla, eikä AFS jätä ketään yksin missään tilanteessa. Lisää tietoa vaihto-oppilaaksi hakemisesta löydät helposti AFS:n nettisivuilta, www.AFS.fi