Kannaksen lukio on liikkuva lukio

Kannaksen lukio osallistuu valtakunnalliseen Liikkuva opiskelu -toimintaan, jonka tavoitteena on lisätä opiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta ja edistää opiskelukykyä. Liikkuva opiskelu -toiminta mahdollistaa aktiivisemman opiskelun monella tapaa.

Liikkuva lukio -toiminta Kannaksen lukiossa lukuvuonna 2018-2019

Välitunneilla ja hyppytunneilla

• Liikuntasali on vapaasti käytettävissä aina, kun salissa ei ole opetusta. Välinevaraston puolelta voi ottaa käyttöön välituntiliikuntavälineitä. Varaston puolelta voi siirtää myös Teqball-pöydän liikuntasaliin.
  • Koulun pihassa olevat koripallokorit, frisbeegolfkori ja Teqball-pöytä sekä sisällä auloissa pöytäfutis- ja pingispöydät ovat vapaassa käytössä.
  • Kamppailulajikeskuksen kuntosalikortteja saa ilmaiseksi lainaan apulaisrehtorilta. Kortti on käytössä arkisin klo 7-17.
  • Kaikkien opiskelijoiden käytössä on Sportyplanner-ohjelma, josta saa valmiita treeniohjelmia tai jonka avulla voi luoda itselleen sopivan ohjelman. Ohjelman tunnukset saa liikunnanopettajilta.

Oppitunneilla

• Useiden luokkien takaosassa on säädettäviä työpisteitä seisomatyöskentelyä varten. Joissakin luokissa voi perinteisen tuolin sijasta istua aktiivisemmin kuntopyörän, jumppapallon tai muunlaisen istuimen päällä.
  • Monet opettajat mahdollistavat pienen kävelytauon tai taukojumpan oppitunnilla. Jos kaipaa oppitunnille liikettä, voi myös ystävällisesti ehdottaa vaikkapa taukojumppaa opettajalle.

Liikettä iltapäivään

• Liikkuva lukio järjestää tiiviskursseja ja lajikokeiluja opiskelijoiden toivomiin lajeihin.
  • Lukiolaisille tarkoitettu ilmainen itsepuolustuskurssi järjestetään maanantaisin 3.9.-15.10. klo 16-17 Kamppailulajikeskuksella (Sammonkatu 6). Ilmainen biljardikurssi järjestetään keskiviikkoisin 3.-17.10. klo 16-17 City Poolin tiloissa (Aleksanterinkatu 25). Kursseille ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Muita tiiviskursseja on tulossa, seuraa ilmoittelua Wilmassa.
  • Liikuntailtapäivä järjestetään keväällä 2019.
  • Muita liikuntatempauksia on tulossa pitkin lukuvuotta.

Liikuntatutor-toiminta

• Kannaksessa on jo kahdeksan koulututettua liikuntatutoria, jotka suunnittelevat ja organisoivat toimia koulupäivän aktiivistamiseksi. Apuna heillä on Liikkuva lukio -tiimin opettajat Jouni Alhonmäki, Nelli Hagman, Hanna Lehmusto ja Heidi Mankinen.
  • Uusien liikuntatutoreiden haku on 8.-12.10.2018 ja koulutus järjestetään myöhemmin syksyllä.

Liikuntaneuvonta

• Haaga-Helian AMK-opiskelijat antavat henkilökohtaista liikuntaneuvontaa niille, joille liikunta ei ole vielä osa arkea. Syksyn 2018 toiminnasta infotaan esim. opiskelijahuollon toimesta.

Taustaa Liikkuva lukio -hankkeesta

Lahden kaupungin kaikki lukiot ovat liikkuvia lukioita. Liikkuva koulu -ohjelma laajentui elokuussa 2017 valtakunnallisesti toiselle asteelle ja korkeakouluihin. Lahden kaupunki sai heti pilottivaiheessa valtionavustusta Liikkuva lukio -hankkeeseen lukuvuodeksi 2017-2018. Pilottihanke jatkuu vielä toisen lukuvuoden 2018-2019. Jokainen lukio on lähtenyt suunnittelemaan ja toteuttamaan liikkuvampaa opiskelupäivää omalla tavallaan. Aktiivisuutta mahdollistavat ja kannustavat esimerkiksi opiskeluympäristö, toiminnalliset opiskelumenetelmät, aktiivisuustauot opetuksessa, liikuntatilojen käytön salliminen opetuksen ulkopuolella ja opiskelumatkojen kulkeminen lihasvoimin.

Liikkuva lukio -toiminnan tavoitteena on lisätä opiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta. Liikkumista lisäämällä voidaan edistää opiskelijan terveyttä ja opiskelukykyä sekä oppimisen edellytyksiä, kuten tarkkaavaisuutta ja muistia. Lisäksi yhdessä tekeminen lisää opintoihin kiinnittymistä ja yhteisöllisyyttä.

Konkreettisina asioina lukioihin ollaan valtionavustuksen ansiosta hankittu muun muassa säädettäviä työpöytiä luokkiin sekä välituntiliikkumiseen tarkoitettua välineistöä, kuten pingis-, pöytäfutis- ja teqball-pöytiä. Lukioissa järjestetään erilaisia aktiivisuutta tukevia tapahtumia ja teemaviikkoja. Tietoutta aktiivisuuden hyödyistä lisätään opiskelijoille ja opettajille järjestettävillä luennoilla. Lukuvuonna 2017-2018 käynnistettiin myös liikuntatutor-toiminta, joka osallistaa ja sitouttaa opiskelijoita mukaan toimintaan.

Jokaisessa Lahden kaupungin lukiossa toimii Liikkuva lukio -tiimi, joka suunnittelee ja koordinoi toimintaa omassa lukiossaan. Jokainen Lahden lukiolainen voi ideoida liikettä lisääviä toimenpiteitä ottamalla yhteyttä lukionsa liikuntatutoreihin tai tiimin opettajiin.