Kannaksen lukiosta maailmanlaajuisesti loistava IB-tulos

IB:n ydinopinnoista tuli yhtä vajaa täydet. Runsas prosentti yltää Paulus Inkeroisen tasolle.

Kannaksen lukiosta Paulus Inkeroinen suoritti IB-diplomin elokuussa erittäin hienoin arvosanoin. Marraskuussa hän kävi korottamassa joitakin aineita, minkä jälkeen Pauluksen yhteispistemääräksi tuli 43, kun maksimi on 45.

– Tämä tarkoittaa loistavaa suoritusta ei vain Suomen vaan koko IB-maailman mittakaavassa, iloitsee Kannaksen lukion rehtori Jyrki Rosti.

Kuudesta opiskeltavasta aineesta saa enintään 42 pistettä ja kaikille pakollisista ydinopinnoista muodostuva tiedon teoria ja kirjallinen loppugradu tuottaa enintään 3 lisäpistettä.

Kannaksen IB-linjan koordinaattori Sami Sorvalin mukaan maailmanlaajuisesti runsas prosentti yltää Pauluksen tasolle. Yhteispisteitten keskiarvo globaalisti pysyttelee 29 pisteen tuntumassa.

– Pauluksen saavutusta korostaa vielä se, että hän suoritti kaikki kolme science-ainetta eli biologian, fysiikan ja kemian, mikä jo valintana on vaativa. Pauluksen kaikki aineet olivat täysiä seiskoja, kemia oli 6. Ydinopinnoista tuli yhtä vajaa täydet.

“Ajoittaisilla opiskelumaratoneilla selvisin lukiosta kohtuullisen helposti ja hyvin”

Nastolan alueelta kotoisin oleva 20-vuotias Paulus suorittaa tällä hetkellä asepalvelusta Suomen kansainvälisissä valmiusjoukoissa (SKVJ). Hän kertoo, että kirjoitusten tulos oli hänelle itselleenkin positiivinen yllätys.

– Olen aina pärjännyt kiitettävästi koulussa, mutta parhaat tulokset ovat jääneet saavuttamatta. Ehkä syynä on ollut liian rajoittuneet ja kankeat mahdollisuudet osoittaa osaamista. Hänen mielestään IB:n rakenne antaa yksilölliselle opiskelulle on enemmän tilaa ja aikaa, eivätkä loppuarvosanat määräydy pelkästään kirjallisten kokeiden perusteella.

– En ole koskaan ollut kova opiskelemaan perinteisellä tavalla, mutta sen on korvannut aito kiinnostus opetettaviin asioihin. Kuuntelemalla aktiivisesti tunneilla ja ajoittaisilla opiskelumaratoneilla selvisin lukiosta kohtuullisen helposti ja hyvin, Paulus vaatimattomasti toteaa.

Pauluksen suunnitelmissa on hakea yliopistoon, todennäköisesti Englantiin. Alaa ei ole lyöty vielä lukkoon, mutta bioteknologia ja lääketiede nuorta miestä kiinnostaa.
– Voi olla, että ennen sitä kokeilen vielä työntekoa puolustusvoimien leivissä.

Diploma Programme maailmanlaajuisesti

Viime kesänä Diploma Programmen päätti maailmanlaajuisesti yli 160 000 opiskelijaa 143 maasta. Läpäisyprosentti oli noin 78 %. Suomessa mukana oli 593 kandidaattia.

Pohjoisen pallonpuoliskon IB-lukioissa Final exams eli loppukokeet ovat toukokuun aikana. Korotus- ja uusintakoetilaisuus on saman vuoden marraskuun aikana. Eteläisen pallonpuoliskon lukioissa aikataulutus toteutetaan päinvastoin.

Rosti toteaa, että opiskelija on kiistämättä tehnyt kaiken työn, mutta tämmöisten tulosten saavuttamisessa merkityksellistä on myös asiantuntevien opettajien rooli.

Miten IB-linjan kokonaisarvosana muodostuu?

Aineen kokonaisarvosana muodostuu IB:n loppukokeesta sekä kaksivuotisen IB Diploma Programmen kirjallisista ja suullisista tehtävistä ja IB organisaatiolle lähetettävistä projektiluontoisista töistä.

IB-linjalla opiskellaan yleensä kuutta ainetta laajojen opintojen Higher level -tasolla sekä kolmea ainetta suppeammalla Standard level -tasolla. Opiskellut aineet kirjoitetaan toukokuun loppukokeissa, jotka eivät vielä ole sähköiset yo-kirjoitusten tapaan. Jokaisen opetettavan IB-aineen opetussuunnitelma, arvointikriteerit ja sisällöt ovat samat kaikissa maailman IB-lukioissa. Opetuskielenä on englanti.

Opiskelijalle pakollisia valintoja ovat äidinkieli, vieras kieli ja matematiikka. Muutoin opiskelija saa itse valita kuuden aineen yhdistelmänsä sekä HL & SL tasot omien vahvuuksiensa ja kiinnostuksensa mukaisesti koulun IB-aineiden joukosta

Kannaksessa haussa 34 IB-linjan aloituspaikkaa

Kannaksen lukiossa IB-opetus alkoi syksyllä 2013.  Kevään 2019 yhteishaussa on jälleen 34 IB-linjan aloituspaikkaa.

IB-lukio alkaa valmistavalla Preparatory-vuodella, jonka jälkeen siirrytään varsinaiseen kaksivuotiseen Diploma Programmeen.

Nyt huipputuloksin valmistunut Paulus kertoo löytäneensä IB-linjan vahingossa.

– Saatiin mahdollisuus lähteä tutustumaan omatoimisesti Lahden lukioihin ja satuin kuulemaan Kannaksen lukion rehtorin esittelyn silloin upouudesta IB:stä. Kuulosti tilaisuudelta, jota ei voinut jättää välistä ja samana iltana päätin mennä pääsykokeisiin.

IB-Coordinator Sami Sorvali, +358 44 4163064, sami.sorvali@edu.lahti.fi
rehtori Jyrki Rosti, +358 50 559 7840, jyrki.rosti@lahti.fi
Kannaksen lukio

———
Yllä oleva uutinen on julkaistu Lahden kaupungin verkkosivuilla 21.1.2019.