Kuvataide- ja muotoilulinjan pääsykoe toteutetaan etätehtävinä

Hyvä Kannaksen lukion kuvataide- ja muotoilulinjan hakija,

Koronarajoitusten vuoksi järjestämme kuvataide- ja muotoilulinjan valintakokeen aiemmin ilmoitetusta
poikkeavalla tavalla. Valintakriteereihin muutokset eivät tule vaikuttamaan, eli valinnassa huomioidaan edelleen:
1) Peruskoulun päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvo (mukana kuvaamataito painotettuna kahdella), pistemäärä 4-10. Alin hyväksyttävä keskiarvo Lahden kaupungin lukioissa on 7,0.
2) Valintakoe, pistemäärä 0-9, pääsykokeeseen osallistuminen on edellytys valinnalle
3) Harrastuneisuus, pistemäärä 0 tai 1.

Seuraavassa ohjeet valintakoetta ja mahdollista harrastuneisuustodistusta varten.
Ilmoitathan rehtorille, mikäli et ole osallistumassa valintakokeeseen (jyrki.rosti@lahti.fi), niin emme turhaan yritä ottaa sinuun yhteyttä pääsykoepäivänä. Nämä ohjeet lähetetään kaikille hakijoille Opintopolussa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.

Valintakoe kuvataide-ja muotoilulinjalle 2020

Valintakoe sisältää:

1. Ennakkoon työstettävä portfolio
  2. Valintakoepäivänä 24.4.2020 toteutettavat tehtävät (kaksi erillistä tehtävää)

Ennakkoon työstettävä portfolio

Portfolio on työnäytekansio, jossa esittelet kuvataiteellista ja kädentaidollista parhainta osaamistasi. Portfolio tulee koota digitaaliseen muotoon. Tiedosto pitää olla joko pdf, PowerPoint tai Word-tiedosto. Kiinnitä huomiota portfolion sommitteluun ja visuaalisuuteen. Tee portfoliosta omannäköisesi.

Kirjoita portfolioon ensimmäiseen sivuun

• koko nimi
  • sähköpostiosoite.

Liitä portfolioon kolme parasta työtäsi, jotka ovat kaikki toteutettu eri tekniikoilla / ilmaisukeinoilla. Lisää työt portfolioon kuvina ja liitä kuvan yhteyteen työn nimi ja tekniikka. Jos haluat kertoa kuvasta jotain, voit liittää kuvan yhteyteen myös tekstiä.

Kirjoita maksimissaan A4 -pituinen motivaatiokirje, jossa kerrot

• jotain itsestäsi
  • omasta kuvataiteellisesta / kädentaidollisesta tekemisestäsi
  • miksi haet kuvataidelinjalle.

Mikäli sinulla on todistus harrastuneisuudesta, voit ottaa siitä kuvan ja lähettää sen portfolion palauttamisen yhteydessä. Harrastuneisuuden tulee olla yläkouluaikaista ja sen laajuuden tulee olla vähintään 38h. Harrastuneisuustodistuksen tulee olla jonkun oppilaitoksen tms. myöntämä ja allekirjoittama. Alkuperäinen todistus on voitava esittää lukio-opintojen alussa.

Kaikkien töiden tulee olla sinun itsesi suunnittelemia ja tekemiä. Vilppi johtaa valintakokeen ja siten mahdollisen valinnan hylkäämiseen.

Lähetä portfolio 20.4.2020 klo 16 mennessä lukiomme pääsykokeesta vastaavien kuvataideopettajien sähköpostiin (sekä Taina Laakkoselle että Leena Valtoselle)

taina.laakkonen@edu.lahti.fi ja leena.valtonen@edu.lahti.fi

Valintakoepäivänä 24.4.2020 toteutettavat tehtävät (kaksi erillistä tehtävää)

Valitakoepäivänä tehtävät työt toteutetaan kotona yksin, ei toisen opastuksessa. Tehtävissä tarvittavat materiaalit ja välineet (varaathan nämä valmiiksi):

• 2 kpl A3 -kokoista maalaukseen soveltuvaa paperia
  • lyijykyniä, kumi, teroitin, viivain, liimapuikko, sakset
  • musta tussi
  • vesivärit tai peitevärit, min. 6 väriä.
  • siveltimiä
  • vesikuppi
  • maalarinteippi.

Valintakoepäivänä 24.4. klo 8-8.30 sinun tulee ilmoittautua kokeeseen lähettämällä sähköposti seuraavasti:

• jos sukunimesi alkaa kirjaimella A-N, laita sähköposti taina.laakkonen@edu.lahti.fi
  • jos sukunimesi alkaa kirjaimella O-Ö, laita sähköposti leena.valtonen@edu.lahti.fi

Kirjoita viestiin koko nimesi ja sähköpostiosoitteesi. Pääsykoetehtävät lähetetään sinulle tähän sähköpostiin.

Tehtävä 1

• Tehtävä lähetetään sinulle 9.30.
    • Voit tehdä työtä 9.30-11.00.
    • Ota tarkka ja onnistunut kuva työstäsi ja lähetä se heti työskentelyn jälkeen samaan sähköpostiin, josta sait tehtävän.
    • Tehtävä pitää palauttaa ehdottomasti klo 11.30 mennessä. Myöhästyneet työt hylätään.

Tehtävä 2

• Tehtävä lähetetään sinulle 12.30.
    • Voit tehdä työtä 12.30-14.00.
    • Tehtävä pitää palauttaa ehdottomasti klo 14.30 mennessä. Myöhästyneet työt hylätään.

Mikäli koronarajoitukset poistetaan, valintakoepäiväksi suunnitellut kaksi tehtävää toteutetaan Kannaksen lukiolla, mistä tässä tapauksessa erikseen ilmoitetaan.

Mikäli sinulla on pääsykokeisiin liittyvää kysyttävää, ole yhteydessä Kannaksen lukion rehtoriin,
Jyrki Rostiin:

Jyrki Rosti
jyrki.rosti@lahti.fi

Toivomme onnea ja menestystä pääsykoetehtäviin!