Huoltaja voi luoda oman Wilma-tunnuksen suomi.fi-tunnistautumisen kautta

Elokuusta 2020 alkaen Lahden peruskouluissa ja lukioissa huoltajat pääsevät luomaan Wilma-tunnuksensa itse suomi.fi-tunnistautumisen kautta.

Ohje tunnuksen luomiseen on Wilman kirjautumissivulla. Sinne pääsee esim. lukion oman kotisivun kautta (yläreuna).

Suomi.fi -palveluiden käyttöönotolla pyritään nopeuttamaan huoltajien saamaa palvelua. Tässä vaiheessa muutos helpottaa erityisesti lukion aloittaneiden opiskelijoiden huoltajia. Vahvan tunnistautumisen kautta päästään myös parempaan tietoturvaan.

Edelleenkin huoltaja saa koululta avainkoodin Wilma-kirjautumiseen, mikäli hänellä ei ole suomalaista henkilötunnusta tai hän ei muusta syystä pysty käyttämään suomi.fi -tunnistautumista. Suomi.fi-tunnistautumisen edellytyksenä on suomalainen henkilötunnus. Näissä tapauksissa huoltajaa pyydetään ottamaan yhteyttä lukioon 19.8. alkaen. Sitä ennen opiskelijan on ilmoitettava oman Wilma-tunnuksensa kautta Opiskelijailmoituksessa huoltajiensa yhteystiedot.