Ylioppilaan puhe

Kevään 2020 ylioppilas Emilia Laukkanen

Arvoisa juhlaväki, rehtori, koulun henkilökunta ja erityisesti kevään 2020 tuoreet ylioppilaat!

Minulla on suuri kunnia pitää Kannaksen lukion yo-juhlassa puhe. Kun aloitin lukion, pystyin hädin tuskin esiintymään luokan edessä ja tässä sitä nyt ollaan, puhumassa lukiotaipaleestamme koulumme väelle. Oma itsevarmuuteni on ottanut lukioaikana suuren harppauksen eteenpäin, josta saan kiittää Kannaksessa vallitsevaa lämmintä ilmapiiriä.

Ylioppilaat, lukio on nyt kuitenkin takana päin ja elämän uudet kujeet ovat edessä! Elämme tällä hetkellä hyvin poikkeuksellisia aikoja. Juhlatilaisuus on tänä vuonna poikkeuksellisesti kesän lopetuksen juhla, eikä aloituksen, niin kuin moni meistä tuoreista ylioppilaista kuvitteli sen olevan. Me koronavirusepidemian aikaiset ylioppilaat olemme kokeneet kevään aikana mitä ihmeellisempiä koettelemuksia. Omalla kohdallani suurin muutos oli varmaankin yhä tarkempi käsihygienia ja se, että en päässyt näkemään läheisiä ja vanhahkoja sukulaisiani tavalliseen tapaan. Koulussa koronavirus näkyi etäopetuksena ja jonkinlaisena epävarmuutena jatkosta. YO-kokeiden päiviä aikaistettiin lyhyellä varoitusajalla ja koimme jännitystä ja pelkoa siitä, miten käy kevään ylioppilasjuhlien. Onneksemme saamme kuitenkin tänään olla juhlistamassa tätä ainutlaatuista päivää Lahden Sibeliustalolla!
Muistakaa, tuoreet ylioppilaat, tänään on meidän päivämme ja tämä kyseinen, elokuinen päivä tullaan muistamaan vielä pitkään historiallisesti merkittävänä päivänä.

Ylioppilas. Sulje hetkeksi silmäsi ja tee aikamatka ensimmäiseen koulupäivääsi. Kaikki oli uutta ja haasteellista. Et välttämättä tuntenut entuudestaan ketään ja olo oli kuin lampaalla susilaumassa. Saatoit olla pelokas, varovainen ja toisaalta myös utelias. Ei kuitenkaan mennyt aikaa, kun lukio alkoi tuntua hyvin arkiselta. Sait ystäviä, lukio-opiskelusta tuli luontevaa ja osasit tasapainottaa arjen ja juhlan – riippuu tietysti siitä, miten sen ottaa.

Lukion toisesta vuodesta muistan itse parhaiten vanhojen tanssit ja erityisesti illan juhlat virallisten tanssiaisten jälkeen. Tietäjät tietävät, miten ne sitten päättyivätkään. Lukion toisena vuonna laskettiin kurssimääriä ja sitä, onko ajallaan valmistuminen mahdollista. Ylitin myös itseni lukion ansiosta jo toisella vuosikurssilla, kun uskaltauduin esiintymään lauluesityksellä Itsenäisyyspäivän-juhlassa.

Muistellaan yhdessä vielä hetki kulunutta abivuotta. Syksyllä jännitimme yo-kirjoituksia, joihin lukemiseen oli käytetty lähes koko kesäloma aikaa, ainakin omalta osaltani. Vietimme tj-100-päivää pyjamissa ja osallistuimme erilaisiin teemapäiviin. Kolmannessa jaksossa jännitys tiivistyi, kun koulua oli enää muutama hassu kuukausi jäljellä. Juhlimme penkinpainajaisia helmikuussa ja järjestimme mielettömän abigaalan! Kevät tiivistyi kuitenkin maaliskuun loppurutistukseen ja yo-kokeisiin panostamiseen. Helpotus viimeisen kokeen jälkeen oli valtava, vaikkakin suuret juhlat keväällä jäivät rajoitusten takia pitämättä.

Kannaksen lukio on opettanut meitä kannustamaan toinen toistamme. Kukaan meistä ei ole ollut lukioaikana yksin, vaan olemme pitäneet yhtä, ja siitä hyvästä saamme nyt painaa valkolakit päähämme. Kannustamme yhä edelleen toisiamme ja osalla meistä on mahdollisuus viedä kannustavuutta myös uusiin oppilaitoksiin jo tänä syksynä, onnittelut siitä.

Haluamme kiittää valtavasti opettajia. Ilman teitä ei olisi meitä, tuoreita ylioppilaita valkolakkien kanssa. Olitte meille arjen sankareita, stressin lievittäjiä ja hyvin joustavia, mikäli deadlinet meinasivat viedä yöunet. Hyväksyitte jos jonkinmoisia selityksiä siitä, miksi tehtävät olivat tekemättä tai miksi tunnille tultiin myöhässä. Kiitämme suuresti erityisesti jokaista ryhmänohjaajaamme: te annoitte meille eväät lukioarjesta selviytymiseen. Kiitämme myös rehtoriamme, Jyrki Rostia siitä, että pidit koulun ilmapiirin suotuisana. Myös koirasi piristi kivasti koulupäiviämme tai hetkiä, jolloin piti tulla rehtorin puheille. Kiitämme myös aina niin kannustavia opinto-ohjaajiamme. Te sanoitte, että ikinä ei kannata luovuttaa, ja muistutitte, että itsensä haastaminen on kannattavaa. On syytä myös kiittää Kannaksen lukion taitavia kuvataidelinjan abeja. Teitte koulusta viihtyisän upeilla taideteoksillanne ja teitte kouluamme tunnetuksi esimerkiksi erilaisissa tapahtumissa.

Loppuun haluan vielä henkilökohtaisesti kiittää jokaista, jonka kanssa olen saanut lukiotaipaleeni jakaa. Kiitos lähipiirille, perheelle ja opettajille, sekä haluaisin myös kiittää Lahden kaupungin lukioita joustavuudesta: meillä kaikilla oli mahdollisuus suorittaa kursseja myös muissa kouluissa!

Nyt, tuoreet ylioppilaat, on meidän aikamme juhlia. Antakaa itsellenne raikuvat aplodit, tänään on meidän päivämme! Illalla on aika juhlia menestystämme samppanjan ja ystävien kera – muistaen tietysti turvavälit!