Sosiaali- ja kulttuuriantropologian opiskelija Ina Rantanen

Kuka olet ja mitä teet tällä hetkellä?

Nimeni on Ina Rantanen ja tällä hetkellä opiskelen sosiaali- ja kulttuuriantropologiaa Helsingin yliopistossa.

Milloin opiskelit Kannaksen lukion Kuvataide- ja muotoilulinjalla?

Opiskelin Kannaksessa vuosina 2009-2012.

Millainen polku sinulla oli nykyisiin tehtäviisi?

Välivuoden jälkeen hain opiskelemaan kuvataidetta muistaakseni Tampereelle, mutta en päässyt kouluun. Sain kuitenkin paikan Jyväskylän yliopistoon etnologiaan. Lukioaikana ja matkustaessani kiinnostuin kulttuureista ja uskonnoista, ja yhteiskunnalliset kysymykset puhuttelivat minua kovasti jo kuvistöitä tehdessä.

Myöhemmin opiskelin myös solu- ja molekyylibiologiaa kunnes päädyin tekemään maisterin tutkintoni kuitenkin antropologiasta.

Kahdeksaan lukion jälkeiseen vuoteen on mahtunut muutama yliopisto, monta maata ja sitäkin enemmän pätkätöitä. En ole vielä halunnut tai pystynyt ottamaan vastuuta jostain tietystä ammatista. Uusin kiinnostuksen kohteeni on kääntäminen ja jäämme odottamaan, joko se olisi se suuri ammatillinen päämääräni.

Mitä eväitä sait kuvataide- ja muotoilulinjalta?

Kuvislinja oli sellainen paikka, missä erilaisuus oli positiivinen asia. On mahtavaa, että sain viettää lukiovuodet avarakatseisessa ympäristössä.

Taide ja tiede eivät ole niin kaukana toisistaan kuin ehkä luulisi. Vaikka en kuvataiteiden parissa jatkanut muutoin kuin harrastelijana, on kuvislinjalla kehittynyt kriittisen ja luovan ajattelun taito auttanut myös yliopistomaailmassa. Esimerkiksi eriarvoisuus- ja ympäristökysymykset eivät saa yksinkertaisia vastauksia, ja monesti on ajateltava toisin.

Mitä haluat sanoa nykyisille kuvataide- ja muotoilulinjan opiskelijoille?

Jonkin konkreettisen taidon oppiminen on aina hyödyllistä. Miettikää myös esteettä, mihin kaikkeen taidetta voi nykyään soveltaa, ja mihin ei olla vielä sovellettu. Jos koette taiteen omaksenne, niin todella arvostakaa sitä, mutta ennen kaikkea tutkikaa ja haastakaa maailmaa sen kautta.