Kannaksen lukion alumni sarjakuvataiteilija Siiri Viljakka

Kuka olet ja mitä teet tällä hetkellä?

Olen Siiri Viljakka, Turussa asuva sarjakuvataiteilija. Työskentelen parhaillaan sarjakuvaromaanin parissa ja valmistun jouluna Turun Ammattikorkeakoulusta kuvataiteilijaksi.

Milloin opiskelit Kannaksen lukion Kuvataide- ja muotoilulinjalla?

Kuuluin luokkaan 11H, eli aloitin syksyllä 2011 ja sain lakin 2014 keväällä.

Millainen polku sinulla oli nykyisiin tehtäviisi?

Hain abikeväällä eri yliopistoihin, enkä odottanut kutsuja pääsykokeisiin ennakkotehtävien perusteella. Niin kuitenkin kävi – jätin silti menemättä, ja suuntasin syksyllä kohti Limingan kansanopiston sarjakuvalinjaa. Olin kuullut sarjakuvalinjasta ensi kerran yläasteikäisenä, ja olin iloinen, että lähdin. Vietin Limingan sarjakuvalinjalla 2 vuotta, ensimmäisen vuoden opiskellen muiden mukana ja toisen vuoden apurahataiteilijana, ns. “oman projektin parissa”.

Kun sarjakuva julkaistiin keväällä 2016, hain Aalto-yliopistoon kuvataidekasvatukseen sekä Turun Ammattikorkeakouluun kuvataiteeseen. En päässyt Aaltoon sisälle, jonne olisin halunnut. Matkani jatkui yllättäen Turkuun, jonne en odottanut pääseväni sisään. Tein niin tiukasti sarjakuvaa, joten ajattelin, että ei ne  mitään sarjakuvantekijää sinne halua.

Nyt olen sitten valmistumassa kuvataiteilijaksi samaisesta koulusta, ja työskentelen ensimmäisen sarjakuvaromaanini parissa. Kokemukseni on minusta kolmannes koulunkäyntiä Turussa, kolmannes Limingasta saatuja oppeja ja kolmannes omaa uskallusta tutustua sarjakuvantekijöihin, liittyä järjestöihin ja tehdä projekteja yksin ja yhdessä. Lukion jälkeiset 6 vuotta ovat oikeastaan olleet aika dynaaminen tie sarjakuvataiteilijaksi. Oikeastaan kaikki varmaan alkoi jo Kannaksessa, jonne tein kuvisdiplomina sarjakuvaa. Ja matka jatkuu yhä.

Mitä eväitä sait kuvataide- ja  muotoilulinjalta?

Lukiossa hyödyllisimmät taidot tulivat kuva-analyysistä sekä dipolomi/lopputyöprojekteista. Kaikenlaisten kuvis- ja muotoilukurssien kahmiminen lukkariin varmasti kannatti myös, sillä jatko-opinnoissa katsotaan hyvällä useiden eri materiaalien osaamista että projektien loppuunsaamisen taitoa. Ja toistan vielä: kirjoittakaa kuva-analyysejä ja portfolioita! Jos kuvalliselle alalle lähtee jatkamaan, mitä aiemmin aloittaa, sen suurempi hyöty…

Mitä haluat sanoa nykyisille kuvataide- ja muotoilulinjan opiskelijoille?

Annan kolme ohjetta, jotka ovat olleet suureksi hyödyksi matkalla taiteilijaksi:

1. On parempi saada valmiiksi, kuin tehdä täydellistä.
  2. Virheiden tekeminen kannattaa.
  3. Kansanopistoissa on sairaan kivaa, ja sieltä jos mistä oppii hyviä taitoja.

Tsemppiä!