Kannaksen lukion alumni arkkitehtiopiskelija Anna Suominen

Kuka olet ja mitä teet tällä hetkellä?

Olen Anna Suominen 23vuotias ja opiskelen arkkitehtuuria Aalto-yliopistossa, sekä opiskelun ohella töissä arkkitehtitoimistossa.

Milloin opiskelit Kannaksen lukion Kuvataide- ja muotoilulinjalla?

Opiskelin Kannaksen lukion Kuvataide- ja muotoilulinjalla lukuvuosina 2013-2016.

Millainen polku sinulla oli nykyisiin tehtäviisi/ammattiin jne.

Lukion jälkeen hain sekä yliopistoon että ammattikorkeakouluun opiskelemaan arkkitehtuuria ja pääsin sisään Metropolia ammattikorkeakouluun opiskelemaan rakennusarkkitehtuuria. Siellä käsitykseni ja intohimoni arkkitehtuuria kohtaan syveni ja motivoiduin hakemaan ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen uudestaan yliopistoon. Yritteliäisyyteni palkittiin kun pääsin vihdoin sisään Aalto-yliopistoon opiskelemaan arkkitehtuuria. Täällä opin ja motivoidun joka päivä lisää. Myös arkkitehtiopiskelijoiden yhteisö on merkittävä osa motivoitumista ja tapaan ihmisiä jotka ovat kiinnostuneita samanlaisista asioista kuin itse olen. Töihin arkkitehtitoimistoon pääsin toisen opintovuoteni yliopistossa jälkeen.

Mitä eväitä sait kuvataide- ja muotoilulinjalta?

Kuvataide- ja muotoilulinja opetti laajan peruskäsityksen taiteen alan työtavoista sekä tyypillisistä teorioista ja tekniikoista. Varsinainen kipinä jatko-opiskelujen haaveiluun syttyi, kun uskaltauduin menemään arkkitehtuuria käsittelevälle kuvis kurssille ja opin huomattavan paljon arkkitehtuurin ajattelutavoista, työskentelytavoista ja käsitteistöstä. Myöhemmin olenkin ajatellut, että juuri tämä kurssi oli omiaan singauttamaan minut arkkitehtuurin maailmaan tulevaisuudessa.

Mitä haluat sanoa nykyisille kuvataide- ja muotoilulinjan opiskelijoille?

Kannattaa rohkeasti kokeilla jopa vähän tuntemattomampia aihepiirejä käsitteleviä kursseja, jos ne vain yhtään kutkuttaa. Sattumanvaraisiltakin tuntuvat aihepiirit voivat avata uuden maailman edessäsi. Jos taas tiedät jo mikä sinua kiinnostaa, käy kaikki mahdolliset sitä aihepiiriä läheltäkin liippaavat kurssit ja antaudu inspiraation valtaan!