Ohjeet yo-kokelaille

AIKATAULU (kaikki yo-kokeet Kannaksen lukion saleissa)

ti 16.3 klo 9.00-15.00 ÄI, lukutaidon koe, S2
to 18.3. klo 9.00-15.00 LYHYT VIERAS KIELI
pe 19.3. klo 9.00-15.00 ÄI, kirjoitustaidon koe
ma 22.3. klo 9.00-15.00 PITKÄ VIERAS KIELI
ti 23.3. klo 9.00-15.00 LYHYT MATEMATIIKKA
ke 24.3. klo 9.00-15.00 PITKÄ MATEMATIIKKA
to 25.3. klo 9.00-15.00 BI, FI, PS
pe 26.3. klo 9.00-15.00 FY, HI
ma 29.3. klo 9.00-15.00 TOINEN KOTIMAINEN KIELI
ti 30.3. klo 9.00-15.00 GE, UE, ET, YH
ke 31.3. klo 9.00-15.00 KE, TE

• Kokeissa paikalla on oltava viimeistään klo 8.15. (Soita rehtorille, jos myöhästyt kokeesta.)

Koronatilanteen huomioiminen ylioppilaskirjoituksissa

• MASKIT On erittäin tärkeää, että kaikki käyttävät maskia, jotta kaikki pysyvät terveinä yo-kokeiden ajan. Jos terveyteen liittyvät syyt estävät maskin käytön, suositellaan kasvot peittävän visiirin käyttöä.
  • MASKIN VAIHTAMINEN Vaihda maskia parin tunnin välein. Puhtaita ja likaisia maskeja varten ota läpinäkyvät pussit mukaan.
  • SYÖMINEN/JUOMINEN Pidä lyhyitä ruoka- ja juomataukoja. Niiden jälkeen aseta kasvoillesi uusi maski.
  • KÄSIHYGIENIA Lukiolle saapuessasi pese kätesi. Saliin saa ottaa oman käsidesin mukaan.
  • TURVAVÄLIT Vältä lähikontakteja ja tungosta kokeeseen saapuessasi. Teethän valmistelut (esim. tekstien teippaamiset) mahdollisimman pitkälle jo kotona.
  • SAIRASTUMINEN Jos sinulla on flunssan/hengitystieinfektion oireita, et voi osallistua yo-kokeeseen. Ilmoita rehtorille välittömästi ja hae jälkikäteen koekerran mitätöintiä.
  • KARANTEENI Jos terveysviranomainen on määrännyt sinut karanteeniin, kerro puhelun yhteydessä, että olet yo-kokelas tai soita itse puh. 116117. Soita myös viipymättä rehtorille. Jos ehdit käydä testissä edellisenä päivänä klo 10 mennessä, voidaan selvittää, onko mahdollista järjestää koetilaisuus keskussairaalan tiloissa
  • LISÄTIETOJA YTL:n verkkosivuilla: Koronaviruksen leviämiseen varautuminen

Rehtori Jyrki Rostin puh. 050 559 7840.

(Ilmoita rehtorille myös se, jos et aiokaan osallistua kokeeseen.)

Mukaan ylioppilastutkintokokeeseen tarvitset:

• lukion testaustilaisuudessa tai edellisellä koeviikolla testatun kannettavan tietokoneen(HUOM! Jos koneessasi ei ole ethernet-porttia, johon voi kytkeä verkkopiuhan, ota yo-kokeisiin mukaan myös ethernet-adapteri.),
  • langalliset kuulokkeetvirtajohdon, halutessasi langallisen hiiren,
  • henkilöllisyystodistuksen,
  • eväät,
  • vaihtomaskeja, käsidesiä sekä pussit puhtaille ja likaisille maskeille,
  • kynän (kumin, harpin ja viivaimen) luonnosten tekoa varten sekä
  • mahdolliset lääkkeet ja kuukautissuojat

Koesaliin et saa ottaa mukaan:

• matkapuhelinta
  • mitään laitetta, joka käyttää (tai voisi käyttää) langattomia yhteyksiä mm. bluetooth-yhteyttä, langatonta näppäimistöä tai langatonta hiirtä
  • älykelloa
  • erillisiä laskimia tai taulukkokirjoja (kevään 2021 tutkinnosta lähtien)
  • reppua/kassia etkä ulkovaatteita, vaan ne viedään omaan kaappiin tai kirjastoluokkaan, jos kaappia ei ole. Ap.rehtori päästää aamuisin klo 8.20 kirjastoluokkaan. Vahtimestari on iltapäivällä kirjastoluokassa.

HUOM! Matkapuhelimen tuominen koetiloihin tulkitaan vilpiksi. Vilppiin syyllistynyt kokelas menettää oikeutensa jatkaa tutkinnon suorittamista kyseisenä tutkintokertana.

Ylioppilastutkintolautakunnan ohjeita kevään kokelaille

Digitaalisen ylioppilaskokeen ohje