Kannaksen lukio mukana Lahti Green Design Week -tapahtumissa

Kannaksen lukio näyttäytyy ja kuuluu Lahti Design Weekin tapahtumissa. Muotoiluviikon teema luonnehtii vihreää ja kestävän kehityksen ajattelua, onhan Lahti tämän vuoden Euroopan ympäristöpääkaupunki.

Lahti Green Design Week 2021 osana Lahden Green Capital vuotta on merkittävä avaus kohti Päijät-Hämeen muotoilun tiekartassa määriteltyjä kansainvälistymistavoitteita ja visiota: Päijät-Häme on 2030 kestävän ja vastuullisen muotoilun monipuolinen ja kansainvälinen onnistuja, jossa muotoilu tuottaa merkittävää liiketoiminnan kasvua ja yhteiskunnallista hyötyä. Tapahtumaviikko profiloi omalta osaltaan aluetta kestävien ratkaisujen, kestävän muotoilun ja kiertotalouden edelläkävijäksi.

Lahti Green Design Week, yhtenä vuoden tärkeänä tapahtumana, järjestetään 3.-9.5.2021. Tapahtuma on näyteikkuna siihen, miten Päijät-Hämeessä toteutetaan kestävää muotoilua, tuotekehitystä sekä ihmislähtöisiä kestävän elämäntavan ratkaisuja. Tapahtuman toteutuksesta vastaa yhteistyöryhmä, jonka muodostavat LAB-ammattikorkeakoulu, Lahden kaupunki, Lahden Seudun Kehitys LADEC ja Suomen Muotoilusäätiö.

Kannaksen lukio osallistuu viikon tapahtumiin moni-ilmeisesti ympäristöstä sekä luonnosta välittämisen sekä kuvataiteen ja muotoilun näkökulmista. Kuvataide- ja muotoilulinjan 1. vsk:n opiskelijat esittävät puheenvuorojaan Ympäristöviikon 2021 julisteissaan. Julistekilpailun aiheena on tänä vuonna vuoropuhelu: kuuntelen – ymmärrän – keskustelen ympäristöömme liittyvistä asioista. Ajatuksena julistekilpailun teemassa on saada ihmiset toimimaan yhdessä ympäristön hyväksi, vaikka mielipiteet eivät aina kohtaisikaan. Ohjaavina opettajina ovat Taina Laakkonen ja Leena Valtonen.

Kirkkokadulle Paavolan suurelle kampusalueelle rakentuu suoja-aita suurella 40metrinmittaisella seinämaalauksella. Opettaja Antti KallioKuvataide- ja muotoilulinjan katutaideryhmän kanssa toteuttavat teoksen toukokuun aikana.Levyt maalataan koulun työpajatilassa, jonka jälkeen maalaukset kiinnitetään suoja-aitaan. Antti kertoo maalauksesta: Taustalle jäävää kaupunkikuvaa täydennetään oppilaiden ajatuksilla (erilaisilla hahmoilla), siitä miten Lahti pidetään vihreänä ja viihtyisänä paikkana asua myös tulevaisuudessa. Kuvituksissa tullaan näkemään mm. kasviruokailua, yhteisöllistä asumista ja lähiruokailua sekä viihtyisiä ulkoilualueita kaupunkilaisille sekä lemmikeille ja unohtamatta savuttomia (tupakoimattomia) asuinalueita.

Ympäristö- ja yhteisötaiteen ryhmän viimeinen tämän lukuvuoden tempaus on hyöteishotellit, joita Kannaksen lukiossa on tehty jo aiemminkin mm. Lahti Fringen avoimessa työpajassa. Green Design Weekin aikana ryhmäläiset ovat keränneet materiaaleja maahan pudonneista luontokappal eista ja rakentavat työpajassa hotellit valmiiksi. Hotellit pystytetään Pikku-Veskun Lanunpuiston puoleiseen rinteeseen lauantaina 8.5.2021. Ohjaavat opettajat Taina Laakkonen ja Leena Valtonen ovat innostuneita siitä, kun hotellit pääsevät Pikku-Veskun puiston alueelle. Lahden Pikku-Vesijärven puisto on saanut kansainvälisen Green Flag -tunnuksen neljännen kerran. Ne ovat tulleet peräkkäin vuodesta 2017 alkaen. Tunnuksensa uusineet puistot, kuten Lahti, saivat erityisesti kiitosta kulttuurihistorian ja perinnemaisemien vaalimisesta, viihtyisistä ja turvallisista kokonaisuuksista sekä monipuolisista ratkaisuista puistojen hallinnoinnissa. Green Flag Award -tunnuksen voittaneita viheralueita on yli 2 000 kaikkiaan 15 eri maassa. Suomessa alun perin brittiläistä tunnusta hallinnoi Viherympäristöliitto.