Syksyn 2021 sähköiset ylioppilaskirjoitukset

Hei syksyn 2021 sähköiseen yo-kirjoitukseen osallistuja!

TEKNISET OHJEET

Katso ohjevideo. Siinä on kerrottu kaikki oleellinen liittyen sähköiseen YO-kokeeseen osallitumiseen.

Varsinaista harjoitusta ennen YO-kokeita ei nyt järjestetä koronatilanteen vuoksi.

Muista siis tarvittaessa hankkia ja ottaa kaikki YO-kokeessa tarvitsemasi laitteet mukaan.

Koulun varalaitteet ovat vain sitä tilannetta varten, että sinun laitteesi ei jostain syystä toimikaan.

Jos sinulla on jotain kysyttävää/huomatettavaa aiheeseen liittyen, laita rohkeasti viestiä.

t. Maarit ja Jukka

MUUT TÄRKEÄT OHJEET REHTOREILTA

YO-aamuna / edellisenä iltana kotona valmistaudutaan näin:

– Valitse vaatteet, joissa ei ole tekstiä. Tarvittaessa peitä tekstit teipillä jo kotona!

– Valitse eväsrasiat, joissa ei ole tekstiä. Tarvittaessa peitä tekstit teipillä jo kotona!

– Laita herätyskello soimaan riittävän aikaisin, jotta todella olet lukiolla klo 8.15. Jos kokelaat eivät saavu ajallaan, kokeet eivät pääse alkamaan ajallaan.

Koronatilanteen huomioiminen ylioppilaskirjoituksissa:

• MASKIT On erittäin tärkeää, että kaikki käyttävät maskia, jotta kaikki pysyvät terveinä yo-kokeiden ajan. Jos terveyteen liittyvät syyt estävät maskin käytön, suositellaan kasvot peittävän visiirin käyttöä.
  • MASKIN VAIHTAMINEN Vaihda maskia parin tunnin välein. Puhtaita ja likaisia maskeja varten ota läpinäkyvät pussit mukaan.
  • SYÖMINEN/JUOMINEN Pidä lyhyitä ruoka- ja juomataukoja. Niiden jälkeen aseta kasvoillesi uusi maski.
  • KÄSIHYGIENIA Lukiolle saapuessasi pese kätesi. Saliin saa ottaa oman käsidesin mukaan.
  • TURVAVÄLIT Vältä lähikontakteja ja tungosta kokeeseen saapuessasi. Siksi esim. teippaamiset tehdään kotona.
  • SAIRASTUMINEN Jos sinulla on flunssan/hengitystieinfektion oireita, et voi osallistua yo-kokeeseen. Ilmoita rehtorille välittömästi ja hae jälkikäteen koekerran mitätöintiä.
  • KARANTEENI Jos terveysviranomainen on määrännyt sinut karanteeniin, soita itse puh. 116117 ja kerro puhelun yhteydessä, että olet yo-kokelas. Soita myös viipymättä rehtorille. Sinulle pyritään järjestämään testi, testitulos sekä erillinen koetila keskussairaalalta pikavauhdilla.
  • LISÄTIETOJA YTL:n verkkosivuilla: Koronaviruksen leviämiseen varautuminen

Rehtori Jyrki Rostin puh. 050 559 7840.

Mukaan ylioppilastutkintokokeeseen tarvitset:

• kannettavan tietokoneen (HUOM! Jos koneessasi ei ole ethernet-porttia, johon voi kytkeä verkkopiuhan, ota yo-kokeisiin mukaan myös ethernet-adapteri.) Olethan katsonut Jukka Kalliolehdon lähettämän ohjevideon?!
  • langalliset kuulokkeetvirtajohdon, halutessasi langallisen hiiren,
  • henkilöllisyystodistuksen,
  • eväät,
  • vaihtomaskeja, käsidesiä sekä pussit puhtaille ja likaisille maskeille,
  • kynän (kumin, harpin ja viivaimen) luonnosten tekoa varten sekä
  • mahdolliset lääkkeet ja kuukautissuojat

Koesaliin et saa ottaa mukaan:

• matkapuhelinta
  • mitään laitetta, joka käyttää langattomia yhteyksiä mm. bluetooth-yhteyttä, langatonta näppäimistöä tai hiirtä
  • älykelloa
  • erillisiä laskimia tai taulukkokirjoja (kevään 2021 tutkinnosta lähtien)

HUOM! Matkapuhelimen tuominen koetiloihin tulkitaan vilpiksi. Vilppiin syyllistynyt kokelas menettää oikeutensa jatkaa tutkinnon suorittamista kyseisenä tutkintokertana.

Ylioppilastutkintolautakunnan ohjeita kevään kokelaille

Digitaalisen ylioppilaskokeen ohje