Uudet ohjeet koronan aiheuttamiin poissaoloihin

Tässä uudet toimintaohjeet koronan aiheuttamiin poissaoloihin. (Päivitetty 17.1.2022)

Edelleen on voimassa vahva MASKISUOSITUS. Toivomme, että jokainen lukiomme opiskelija, jolle se on terveydellisesti mahdollista, käyttää tiloissamme maskia. Oppivelvolliset saavat maskin lukion puolesta, muut hankkivat maskit itse.

Tartuntojen jäljittäminen oppilaitoksissa on lopetettu. Jos opetusryhmässä on ollut koronapositiivinen, mahdollisesti altistuneita ei enää lähetetä kotiin, eikä heitä jäljitetä. Jokaista opiskelijaa ja opettajaa kehotetaan tarkkailemaan mahdollisia koronaoireita.

JOS SINULLA ON KORONAAN VIITTAAVIA OIREITA

• Ei saa tulla lukioon. (Katso etäopiskelun ohjeet ja poissaolon merkitsemisohjeet lopusta.)
  • Sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon eikä hakeutua testiin, jos oireesi ovat lieviä ja yleistilasi on hyvä. Suosittelemme kuitenkin vahvasti, että vältät vapaaehtoisesti kontakteja muihin kuin samassa taloudessa asuviin vähintään viiden vuorokauden ajan.
  • Jos kuitenkin saat vakavia oireita, kuten hengenahdistusta, tai yleistilasi heikkenee, ota viipymättä yhteys Päivystysapuun 116117 tai hätänumeroon 112.
  • Voit halutessasi tehdä kotitestin. Siitäkin huolimatta, että kotitestin tulos olisi negatiivinen, on tärkeää välttää oireisena taloutesi ulkopuolisia kontakteja ainakin viiden vuorokauden ajan. Vältä kontakteja pidempäänkin, jos oireesi jatkuvat.

Lisätietoa Koronavirustestit – Päijät-Sote (paijat-sote.fi)

JOS OLET OIREETON, MUTTA TIEDÄT ALTISTUNEESI KORONAVIRUKSELLE VOIMAKKAASTI (THL:N OHJEISTUS)

Samassa taloudessa asuvia ja muita koronapositiivisen kanssa läheisissä tekemisissä olleita kehotetaan toimimaan seuraavien ohjeiden mukaan:

• Vältä mahdollisuuksien mukaan kodin ulkopuolisia kontakteja, kunnes sairastuneen henkilön oireiden alusta on kulunut viisi vuorokautta. Jos useita perheenjäseniä sairastuu, viisi vuorokautta lasketaan viimeisimpänä sairastuneen oireiden alusta.
  • Käytä kodin ulkopuolella kasvomaskia.
  •  Oireeton opiskelija voi tulla kouluun, kun sairastuneen perheenjäsenen oireiden alusta on kulunut viisi vuorokautta.

STM suosittelee, että oireettomat koronaviruksella altistuneet tekevät kotitestin vähintään kahdesti kolmen päivän välein oireettomien testaamiseen tarkoitetulla testillä.

OIREILEVAN / KARANTEENISSA OLEVAN OPISKELIJAN OHJEET ETÄOPISKELUUN

Jos opiskelija vointinsa puolesta jaksaa opiskella kotoa käsin…

• Opiskelija laittaa opettajilleen ja ryhmänohjaajalleen Wilma-viestin tilanteestaan
  • Opiskelija opiskelee kotona lukujärjestyksen mukaisesti. Ensisijaisesti opiskelija katsoo päivän aiheen ja tehtävät oppimisalustalta. Mikäli opettaja ei ole merkinnyt alustalle ohjeita, opiskelija katsoo uudelleen oppitunnin jälkeen ja jää tarvittaessa odottamaan, että opettaja laittaa viestitse ohjeita heti, kun ehtii (poissaolijoita on paljon).
  • Wilmaan merkitään ruskea värikoodi ”koronavarotoimi”. Edellyttää reaaliaikaista itsenäistä opiskelua! Muuten tulkitaan poissaoloksi ja tehtävien laiminlyönniksi ja kurssi on vaarassa keskeytyä.

JOS SAIRASTELU PAHENEE JA PITKITTYY

• Jos opiskelija ei jaksa opiskella kotona itsenäisesti lukujärjestyksen mukaisesti, poissaolo merkitään sinisellä terveyssyyksi. Opiskelijan omalle vastuulle jää silti aina itse ilmoittaa opettajalle pitkittyvästä poissaolosta ja neuvotella aikataulusta ja tavasta, jolla hän hoitaa rästiin jääneet tehtävät. Opiskelija siis on aina itse vastuussa omien opintojensa edistymisestä.
  • Jos sairastelu pitkittyy, arvioitavat työt jäävät tekemättä ja rästitehtävät kasaantuvat kohtuuttomasti, kurssisuoritukset keskeytetään ja opiskelija ohjataan jatkamaan lähiopetuksessa seuraavan jakson alusta. Yhteys omaan opoon, jonka kanssa tutkitaan mahdolliset tarvittavat lukujärjestysmuutokset.