Josefina stipendiaattina Ahvenanmaalla

Hejsan! Olen Josefina Sipponen, 3. vuoden abiturientti. Osallistuin Pohjola-Nordenin järjestämälle ruotsin kielen intensiivikurssille, joka pidettiin Saltvikissa Ahvenanmaalla 2.- 8.8. 2021. Kurssi oli tarkoitettu lukion toisen vuosikurssin suomenkielisille opiskelijoille, ja kurssille jokaisesta lukiosta vain yksi oppilas pystyi anomaan stipendiä. Kurssin tarkoituksena oli erityisesti parantaa ruotsin suullisia kielitaitoja ja kommunikaatiota.

Opiskelijoita kurssilla oli yhteensä 32 ympäri Suomea, aina Oulusta Helsinkiin saakka. Puolestaan opettajia oli kolme, joista kaksi oli kotoisin Suomesta ja yksi Tukholmasta. Majoitumme leirin ajaksi 3 hengen huoneisiin B&B hotelliin Saltvikissä, jonka ympäristö oli hyvin idyllinen ja maalaismainen. Leirin aikana meillä oli melkein joka päivä opettajien pitämiä oppitunteja läheisessä ala-koulussa, jonne kuljimme yhdessä pyörillä. Opettajat olivat kannustavia, motivoivia ja ymmärtäväisiä, mikä loi miellyttävän ympäristön kommunikoida ja opiskella ruotsiksi. Oppitunneilla opiskelimme ruotsia monitahoisesti, esimerkiksi pelien avulla, tekemällä esitelmiä ja haastatteluja sekä kirjoittamalla blogitekstejä ja postikortteja. Leirillä teimme myös monia eri retkiä ja vierailuja yhdessä koko porukan kanssa, esimerkiksi päiväretken Maarianhaminaan, Getabergille ja Bomarsundille. Lisäksi lähdimme omalla vapaa-ajallamme tekemään pienemmällä ryhmällä pyöräretkiä läheisiin kohteisiin, kuten uimarannalle, kahvilaan ja Taffelin tehtaalle. Leirin aikana muodostui nopeasti omat kaveriporukat, joiden kanssa tuli luotua ikimuistoisia kokemuksia ja jaettua leirin aikana sattuneita kommelluksia, kuten keskelle metsää eksymisen.

Leirin alussa jännitti kovasti erityisesti se, kuinka tulisi pärjäämään omilla ruotsin kielen taidoilla. Kuitenkin leirillä oli monia samantasoisia opiskelijoita, eikä kukaan tuominnut toisen taitoja. Leirin aikana keräsin erityisesti rohkeutta puhua ruotsiksi: tärkeintä ei ollut täysin virheetön puhuminen, vaan se, että uskalsi yrittää parhaansa mukaan kommunikoida ruotsiksi. Lisäksi leiriltä tuli saatua paljon samanhenkisiä ystäviä, motivaatiota ja keinoja omien ruotsin taitojen parantamiseen jatkossa, unohtamatta tietenkään ikimuistoisia ja upeita kokemuksia! Jos olet 2. vuoden opiskelija ja sinulla on mahdollisuus hakea kyseistä Pohjola-Nordenin stipendiä, suosittelen vahvasti!

Tässä on linkki kirjoittamaamme blogiin leirin aikana:

Josefina löysi Ahvenanmaan leiriltä uusia samanhenkisiä ystäviä.