We are EUROPE! Ranskan matka 5.5. – 11.5.2014

unnamed-3

Varhain maanantaiaamuna starttasimme Kannaksen lukion pihasta 24 opiskelijan ja kahden opettajan voimin kohti lentokenttää. Lensimme Frankfurtiin, josta bussifirma kuljetti meidät perille Colmariin, Lycée Camille Séen vieraiksi. Majoittajat ja majoitettavat löysivät toisensa ja tutustuminen lähti käyntiin. Seuraavana aamuna kaikilla tuntui olevan mukavaa kerrottavaa majoittajaperheestään, hieno talo ja kivoja ihmisiä! Päivä oli omistettu Euroopalle sillä ohjelmassa oli vierailu Euroopan Parlamentissa, jossa meitä opastettiin englannin kielellä ympäri taloa. Valtava ja vaikuttava rakennus! Piknik nautittiin Orangerie-puistossa, jossa ehti myös jonkun aikaa nauttia ihanan kesäisestä säästä. Myöhemmin vierailimme vielä Euroopan Neuvostossa.

Keskiviikkona pääsimme tutustumaan oppitunneille, mm. matematiikan ja englannin tunneille. On aina mielenkiintoista seurata, miten arki ja opetus sujuvat toisessa maassa. Ainakin englannin tunnilla opiskelijat pääsivät tutustumaan kahden eri ryhmän oppilaisiin, esittelivät itseään ja kilpailivat sekaryhmissä. Pelkästään suomalaisvoimin kävimme vielä kiertelemässä Haut-Koenigsbourgin linnassa korkealla vuoren rinteellä. Vapaa-aikaa olikin sitten runsaasti sillä koulupäivä päättyi tähän ja seuraavakin päivä oli kansallinen vapaapäivä 2. maailmansodan päättymisen muistoksi. Illalla opiskelijoilla oli ainakin osalla yhteistä ohjelmaa ja vapaapäivänä perheet tutustuttivat opiskelijoita mahdollisuuksiensa mukaan Elsassin alueeseen.

Eurovaalien lähestyessä perjantai oli meillä vaaliteemainen. Näimme vaalivideon, jonka kautta vaalien teemat tulivat tutuiksi, minkä jälkeen opiskelijat muodostivat omat puolueet niin ranskalais- kuin suomalaisjäsenin. Puolueet tekivät omat vaalikampanjansa, jotka myöhemmin iltapäivällä esiteltiin toisille ja lopuksi olikin sitten vuorossa äänestys, jonka voiton vei Double Rainbow Party.

Viimeisenä päivänä kävelimme lukiolta Colmarin keskustaan, osa kävi Unterlinden-museossa, osa teki viime hetken ostoksia ja mahdollisesti vielä kävi lounaalla ranskalaisensa kanssa. Iltapäivällä haikeiden jäähyväisten jälkeen oli taas suunta kohti Frankfurtin lentokenttää ja paluu kotiin. Mielenkiintoinen viikko takana: paljon kauniita maisemia ja arkkitehtuuria, uusia kohtaamisia, vieraita kieliä. Tapaamisiin taas tammikuussa 2015!