Millaisen laitteen uusi lukiolainen tarvitsee?

Lahden kaupungin lukiot kehottavat opiskelijoita hankkimaan tietokoneen opiskelua varten.
Perusteluna on sähköiseksi muuttuva ylioppilastutkinto ja sähköistyvät oppimateriaalit. Ensimmäiset sähköiset kokeet järjestetään syksyllä 2016. Suunnitelmien mukaan lukiolaiset käyttävät niissä omia laitteitaan. Opiskelijat käyttävät tietokonetta myös yhtenä opiskeluvälineenä koko lukion ajan.
Opintojen aloittaminen ei kuitenkaan esty, vaikka opiskelijalla ei olisikaan tietokonetta. Lukioilla on pieni määrä varakoneita, mutta pääsääntöisesti opiskelija hankkii koneen itse.

Laitevalinta on vapaasti päätettävissä. Tosin matkapuhelinta ei suositella opiskeluvälineeksi. Laitevalinnassa on huomioitava erityisesti soveltuvuus sähköisiin yo-kokeisiin, käytettävyys ja akkukesto.
Kannettavalla tietokoneella ja tabletilla on kummallakin omat etunsa. Kannettava tietokone soveltuu sekä opiskeluun että sähköisiin yo-kokeisiin. Se on kuitenkin tabletia painavampi ja usein akkukestoltaan heikompi.

Ensimmäinen sähköisiin yo-kokeisiin soveltuva tablet-laite on vasta tulossa myyntiin: Mobie M11 tablet-pc.
Sama yritys tuo markkinoille myös pienemmän ja halvemman sähköisiin yo-kokeisiin soveltuvan tabletin.

Ennen laitteen hankkimista on hyvä tutustua Ylioppilastutkintolautakunnan ohjeeseen kokelaan päätelaitteen vaatimuksista.