Kokemuksia EYP-alueistunnosta

eyp2eyp3eyp1EYP (European Youth Parliament) on kansainvälinen, voittoa tavoittelematon järjestö, jonka tarkoituksena on kannustaa nuoria toimimaan aktiivisina eurooppalaisina kansalaisina. EYP:n tapahtumat järjestetään osallistumismaksuilla (35€/viikonloppu), sekä ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden avustuksella.

Itse lähdin EYP-toimintaan mukaan, koska olen kiinnostunut Euroopan unionin asioista ja halusin nähdä millaista toimintaa Euroopan nuorten parlamentti voi tarjota. Koulumme opettajat Päivi ja Petra opastivat meidät mukaan toimintaan ja järjestivät jopa tunnin, jolla koulumme kuusi delegaattia pystyivät käymään läpi hyödyllisiä sanoja liittyen muun muassa EU-politiikkaan.

EYP on maantieteellisesti laajempi kuin Euroopan unioni, koska sillä on tällä hetkellä kansallisia komiteoita 38 maassa. Omassa delegaatiossani oli yhdeksän henkilöä ja kaksi heistä oli belgialaisia. Monikulttuurisuus näkyi viikonlopun aikana kaikkialla, sillä kokoukseen oli tullut ihmisiä ympäri Eurooppaa ja sen ulkopuoleltakin: Kreikasta, Turkista, Ruotsista, Belgiasta ja joku oli Latviastakin tänne eksynyt.

Käytännössä kokouksen runko muodostui perjantain ryhmäyttämisestä, lauantain työskentelystä delegaatioiden puheenjohtajien johdolla ja sunnuntain yleiskokouksesta, jossa työt esiteltiin kaikille. Oma delegaationi DEVE (Committee of Development) pohti mm. EU:n kandidaattivaltioiden korruption vähentämiskeinoja. Viikonlopun aikana ei tullut suuremmin nukuttua, sillä yleiskokouksen (General Assembly) valmisteluun kului paljon aikaa. General Assembly oli melko stressaava tilanne, mutta onneksi useimmilla jäi siitä upeat muistot. Kokous oli kokonaisuudessaan hieno kokemus, mutta perjantai-illan ryhmäyttämiset ja lauantai-illan halloween-teemainen juhla olivat koko viikonlopun kohokohdat.

Suosittelen ehdottomasti liittymään ensi vuonna, sillä suurta tietämystä politiikasta tai englannin kielestä ei tarvita, kunhan vain asenne ja motivaatio ovat kohdallaan!

Teksti: Eerika Karppinen K14f