Sähköisen ylioppilaskokeen kenraaliharjoitus

6.4. Kannaksen lukiossa järjestettiin sähköisen ylioppilaskokeen kenraaliharjoitus maantieteessä, filosofiassa ja saksan kielessä. Harjoituskokeeseen osallistui 32 opiskelijaa, jotka todennäköisesti osallistuvat kyseisten aineiden sähköisiin ylioppilaskokeisiin ensi lukuvuonna.

Ennen harjoituskoepäivää salissa kävi kuhina: koetilan rakentamiseen kaikkine johtovirityksineen meni kolme työpäivää! Tietotekniikkaa ja matematiikkaa opettava Maarit Peräsalo muistuttaa, että opiskelijoiden on todella tärkeää testata omaa konetta ennen kokeeseen tuloa. Opiskelijan koneessa täytyy olla mahdollisuus usb-käynnistykseen ja ethernet-kaapelin liittämiseen. “Suurin haaste on opiskelijoiden omien koneiden toimivuus ja yhteensopivuus”, Peräsalo toteaa. “Kun koe vain saadaan alkamaan ja kunnolla vauhtiin, on kaikki hyvin”, hän jatkaa. Nytkään varsinaisen kokeen aikana ei juuri ilmennyt ongelmia, vaan tunnelma oli pääasiassa rauhallinen ja keskittynyt.

Saksaa ja englantia opettava Minna Rossi kokeili kokeen tekemistä. “Oli kiva tehdä itse koe, niin näkee, miten se käytännössä toimii. Kirjoitin aineetkin”, Rossi kertoo. Kokeessa oli Rossin mukaan paljon autenttista ja käytännönläheistä materiaalia, kuten mielipidetekstejä, ruokareseptejä, asuntoilmoituksia, kuvia, videoita, kylttejä, säätiedotuksia ja karttoja. “Ero vanhaan ylioppilaskokeeseen on suuri. Tehtävät ovat periaatteessa tuttuja oppikirjoista, mutta kokeessa niitä ei ole nähty. On haasteellista hahmottaa uudenlaiset koetehtävät ja keskittyä niihin”, kuvailee Rossi.

Opiskelija Juho Karkinen osallistui filosofian kokeeseen. “Yllättävän helppo. Ei mikään portti helvettiin”, hän luonnehtii koetta. Karkisen mielestä oli hyvä, että harjoituskokeessa hänellä  tuli vastaan joitakin teknisiä ongelmia. “Ongelmiin voidaan nyt reagoida. Parempi kenraaliharjoituksessa kuin varsinaisissa ylioppilaskirjoituksissa”, järkeilee Karkinen.

“Kone toimi hyvin, eikä ollut mitään ongelmia. Koe oli selkeä ja oli kätevää, että ainakin saksan kokeessa kaikki lisämateriaali oli samalla sivulla. Ihan hyvä fiilis siis jäi”, kuvailee puolestaan opiskelija Siru Åstedt.

WP_20160405_002WP_20160407_005WP_20160406_006