Terveisiä Lleidasta!

Kannaksen Espanja-projektin ryhmä palaa tänään maanantaina kotiin vietettyään viikon Lleidan Manuel de Montsuar -koulun vieraana.
Viikko sujui yli odotusten. Kaikki oli todella hyvin järjestetty vastaanottajien taholta, ja opiskelijoitamme kiiteltiin hyvin käyttäytyviksi ja kypsiksi nuoriksi. Viikon ohjelmaan kuului espanjan opiskelua espanjalaisopettajien kanssa, oppituntien seurantaa ja ryhmätöitä. Teimme myös retken Barcelonaan, jossa tutustuimme joihinkin kaupungin nähtävyyksiin (espanjankielinen opastus), sekä retken Mont Rebei -vuorella olevalle kanjonille.
Opiskelijat olivat majoittuineina perheissä, joissa he ovat oman kielitaitonsa mukaan puhuneet sekä espanjaa että englantia. Molempia kieliä on siis tullut harjoiteltua. Projektin aikana olemme vertailleet maidemme koulujärjestelmiä, ja tämän vierailuviikon aikana opiskelijat ovat oma-aloitteisesti pohtineet eroavaisuuksia pitkään ja hartaasti. Tämän silmiä aukaisevan viikon jälkeen tunneilla näkynee tyytyväisiä opiskelijoita.

Teksti: Juha Törmikoski ja Liisa Seppälä