La diversité est une richesse – Moninaisuus on rikkaus

Heti, kun astuimme ulos Palermon lentokentältä, lämpö iski. Kuljettajamme pakkasi tavaramme autonsa takakonttiin, nousimme kyytiin ja suuntasimme Bagheriaan. Auton mainostama ilmastointi tarkoittaa ajamista ikkunat auki. Bagheriaan saapuessamme kohtasimme italialaiset majoittajamme sekä kulttuuri- ja kielimuurin.

Kannaksen lukion ensimmäisen vuoden ranskan opiskelijoita vieraili Italiassa, Sisiliassa Bagherian kaupungissa 7. – 13.5, jossa teimme yhteistyötä paikallisen koulun kanssa ranskankielisessä Erasmus+-projektissa.

Erasmus+-ohjelma on Euroopan Unionin nuoriso-ohjelma, joka rahoittaa toimialalla tehtävää eurooppalaista yhteistyötä.

Kansainväliseen projektiin osallistui Suomen ja Italian lisäksi opiskelijoita Saksasta, Belgiasta sekä Portugalista. Projektin aikana osallistujat saivat mahdollisuuden käyttää ranskan kieltä sekä tutustua sisilialaiseen kulttuuriin ja muihin kansainvälisiin opiskelijoihin. Ranskan kielen lisäksi käyttöön pääsivät erimaalaisten opiskelijoiden välisissä keskusteluissa englanti, espanja ja venäjä, italiakin.

Kannaksen lukiosta Italiaan matkusti neljä opiskelijaa sekä kaksi opettajaa. Opiskelijat majoittuivat italialaisopiskelijoiden kodeissa ja pääsivät kokemaan paikallista kulttuuria aitiopaikoilta. Uusi kulttuuri sekä erilaiset elämäntavat tarjosivat runsaasti uusia kokemuksia ja ranskan käytön lisäksi matkalta tarttui sanavarastoon hitunen italiaakin.

Kun saavuimme sunnuntaipäivänä, italialaismajoittajamme ottivat meidät vastaan. Päivän aikana saimme tutustua perheisiimme, nauttia italialaisesta ruoasta sekä levätä pitkän matkan jälkeen.

Maanantaina meidät toivotettiin tervetulleeksi kouluun, jossa meillä oli opastettu tutustumiskierros. Tämän jälkeen suuntasimme näkemään Bagherian kaupunkia sekä vierailimme Buteran palatsissa ja Palagonian huvilassa, ”Hirviöiden huvilassa”.

Iltapäivällä esittelimme ennakkoon tehdyt monumentti- ja ruokakulttuuriesitykset.

Tiistaiaamuna kokoonnuimme koulun läheisyydessä, josta suuntasimme bussilla Solunton arkeologiselle alueelle. Solunton arkeologinen alue sijaitsee Sisilian pohjoisrannikolla, 200 metriä merenpinnan yläpuolella.

Aamulla kohtasimme viileän tuulen, joka päivän myötä kuitenkin muuttui auringonpaisteeksi sekä sieviä kukkia, joista muovautui kukkaseppele.

Iltapäivällä menimme rannalle Fondachelloon, jossa nautimme merestä ja auringosta. Uimisen ja rusketuksen haalimisen jälkeen tapasimme italialaisen laulavan tarinankertojan, cantastorien. Hän kertoi meille laulaen paikallisia legendoja, esimerkiksi tarinan kalamiehestä Colapiscistä.

Myöhemmin huomasimme, että aurinkorasvasta huolimatta auringossa ei ole hyvä oleskella niin pitkiä aikoja. Palaminen ei näy heti ja loppuviikon hoidimme kipeitä olkapäitämme sekä kasvojamme.

Keskiviikkona tapasimme hieman tavallista aikaisemmin koululla: lähdimme retkelle Palermoon. Siellä pääsimme näkemään elämää monikulttuurisessa päiväkodissa sekä aterioimaan etnisessä ravintolassa.

Ennen ruokailua tapasimme Palestiinasta Italiaan maahanmuuttaneen miehen. Hän piti meille puheen teemamme mukaan moninaisuudesta. Saimme selkoa Italian senhetkisestä maahanmuuttotilanteesta sekä kuulimme ajatuksia ajankohtaisista asioista: terrorismista, pakolaisista, maahanmuuttajista sekä moninaisuudesta ja toisten hyväksymisestä.

Kävimme iltapäivällä kierroksilla eri monumenteissa kaupungissa: taidemuseossa, Teatro Massimossa sekä Palermon katedraalissa. Nyt olimme päivän aikana tutustuneet menneisyyteen ja nykyhetkeen.

Torstain vietimme koululla, jossa ensin jakauduimme ryhmiin. Ryhmissä teimme erilaisia tehtäviä tutustuen samalla paremmin projektin toisiin jäseniin.

Lounaan jälkeen kokoonnuimme auditorioon, jossa kuulimme luennon käänteinen luokkahuone- (classe inversée, flipped classroom) teemasta.

Kun järjestetty ohjelma oli ohi, vietimme illan yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa kaupungilla ostoksilla sekä pizzeriassa ruokailemassa. Jälkeenpäin vietimme aikaa Bagherian keskustassa. Jutellessamme, vertailimme myös kotimaitamme sekä kokemuksiamme Italiassa muiden opiskelijoiden kanssa.

Perjantaiaamuna työstimme edellisenä päivänä aloittamamme ryhmätyöt loppuun sekä arvioimme oleskeluamme Italiassa.

Kävimme jäätelöillä, joita oli tullut nautittua viikolla jo useampaan kertaan – ja ei ihme ottaen huomioon italialaisen jäätelön maineen.

Kun oli muutamien tuntien vapaa-ajan jälkeen aika palata koululle, nautimme opiskelijoiden tekemistä esityksistä. Esiintymisiin kuului muun muassa musiikkia ja valokuvaesitys.

Tämän jälkeen aloitimme jäähyväisjuhlan, jossa nautimme yhdessäolossa, tanssimisesta sekä Bagherialle tyypillistä ruoista. Päivän päätteeksi saimme todistukset osallistumisesta projektimatkaan.

Lauantaiaamuna tapasimme toisemme aamuseitsemältä matkalaukut pakattuina ja hyvästelimme italialaismajoittajamme. Suuntasimme Palermon lentokentälle. Edessämme oli vielä välilasku Frankfurtissa ennen saapumistamme Helsinkiin sekä puolentoista tunnin bussimatka Lahteen.

Teksti: Joanna Ahola K16a

Kuvat: Joanna Ahola, Vincenza Giomporcaro ja Maria Jacinto