Kuvataide- ja muotoilulinja meni Vastahankaan

Kannaksen uudet, ensimmäistä vuotta opiskelevat kuvataidelinjalaiset kävivät retkellä Vastahankaan-nimisessä kesänäyttelyssä Nastolassa. Taidenäyttelyssä kierrättäjänä ja töiden esittelijänä toimi lahtelainen taiteilija Kaarlo Stauffer, jonka omia töitä oli myös esillä näyttelyssä. Stauffer kertoi opinnoistaan, matkastaan taiteilijaksi sekä esitteli töiden taustaa ja tekniikoita.

Näyttelyn teema oli nuorten taiteilijoiden vastarinta. Nuoret taiteilijat kokevat, että heidän taidettaan ja töitään kritisoidaan, ja vastarintaa tarvitaan.  Lisäksi näyttely toi esiin taiteilijoiden oman jutun etsimisen, josta syntyi näyttelyn nimi “Vastahankaan”. Töitä oli paljon, muun muassa omakuvia sekä luonto- ja ihmisaiheisia teoksia. Tekniikkaa näki monipuolisesti abstraktimmasta yksityiskohtaisempaan ja värikkäästä mustavalkoiseen. Näyttely oli kokonaisuutena mukava kokemus oppilaille upeine töineen, joista oppilaat saivat myös itse inspiraatiota omiin töihinsä.

Teksti: Kiisa Välimaa 20K, kuvat: Kari Malinen