Lasi- ja keramiikkamuotoilija Tarlea Terho

Kuka olet ja mitä teet tällä hetkellä?

Olen Tarlea Terho, 25v ja kotoisin Hollolasta. Muutin Hämeenlinnaan opiskelemaan Hämeen ammattikorkeakoulun lasi- ja keramiikkalinjalla. Valmistuin artenomiksi kesällä 2020. Tarkoituksena on hyödyntää  muotoilun opinnoissa oppimaani ja suunnata luova osaaminen käytännön työhön. Olen unelmoija ja uskon, että voin luoda itse oman työpaikkani. Toisaalta minulla on varaunelmia taskussa, jos esimerkiksi en koskaan saisikaan omaa studiota tai perustaisi vintage-kirpputori-kahvilaa. Tärkeintä itselleni on säilyttää edes näennäinen vapaus siitä, että saa toteuttaa itseään.

Milloin opiskelit Kannaksen lukion Kuvataide- ja muotoilulinjalla?

Aloitin lukion 2011 ja valmistuin ylioppilaaksi 2014.

Millainen polku sinulla oli nykyiseen ammattiin?

Kannaksen lukiosta sain ensikosketukseni saveen, sillä otin keramiikan kurssin yhtenä valinnaisena. Keramiikan tunneilla pystyi rauhoittumaan ja keskittymään vain yhteen asiaan. Savi on sellainen elävä materiaali, joka vaatii täydellisen huomion. Kurssi tuntui jopa stressiä lieventävältä. Lukion jälkeen halusin haudata luovat taipumukseni, sillä ajattelin etten pärjäisi vertailussa. Aina löytyisi taidokkaampi piirtäjä ja tekijä. Minulle kertyi muutama välivuosi, joiden aikana olin henkilökohtaisena avustajana ja tehdastöissä leipomossa. Olin melko hukassa, mutta kevään 2016 yhteishaussa päätin hakea jälleen luovalle alalle. Teologian ja sosionomin opintojen lisäksi kolmantena hain opiskelemaan lasia ja keramiikkaa Hämeenlinnaan. Ennakkotehtävien ja pääsykokeiden jälkeen sain myönteisen vastauksen ja pääsin opiskelemaan muotoilua Hämeenlinnaan.

Mitä eväitä sait kuvataide- ja  muotoilulinjalta?

Kuvataide- ja muotoilulinjalta sain hyvää ja monipuolista opetusta. Esimerkiksi Adoben ohjelmat tulivat tutuiksi, kuten Illustraattor ja Photoshop. Näistä taidoista on edelleen hyötyä, ja kyseisiä ohjelmia käytettiin myös korkeakouluopinnoissa. Kurssitarjonta oli muutenkin kiitettävän monipuolista kuvataidelinjalla.

Mitä haluat sanoa nykyisille kuvataide- ja muotoilulinjan opiskelijoille?

Nykyisille kuvataide- ja muotoilulinjan opiskelijoille haluan sanoa, että kannattaa tehdä sitä mistä tykkää. Oman intohimon valjastaminen ammatiksi on tätä päivää, eikä koskaan tule vähätellä omia taitojaan tai verrata niitä muiden tekemiseen. Joskus vaikka kateudestakin voi olla hyötyä, jos se motivoi oppimaan enemmän, mutta muuten se vie vain turhaa energiaa. Itse olen taas pohtimassa, että mikä minusta tulee isona. Lukioikäiselle itselleni sanoisin, että älä hikeenny. Asiat kyllä järjestyy.