Freelance-kuvaaja ja -leikkaaja Laura Seppälä

Aloitin opinnot Kuvataide- ja muotoilulinjalla vuonna 2009, jolloin linja aloitti Kannaksen lukiossa. Valmistuin ylioppilaaksi vuonna 2012. Voitaisiin kai sanoa, että olin ns. ”ensimmäistä vuosikertaa”, joka aloitti ja lopetti lukio-opinnot tällä erikoislinjalla.

Kannaksen jälkeen olin varma, että aion rakentaa uraani arkkitehtinä, joten hain kahtena vuotena Aallon arkkitehtuurin koulutusohjelmaanmutta molemmilla kerroilla sisäänpääsy jäi muutamasta pisteestä kiinni. Hyvä niin, sillä välivuosien aikana sain kuulla Lahden kansanopistosta ja sattuman kautta löysin itseni kyseisen opiston Elokuva-linjalta. Vuoden mittaisten opintojen aikana hurahdin täysin elokuvantekoon ja lopulta päätin tehdä siitä myös ammatin itselleni.

Vuonna 2015 aloitin opinnot Tampereen ammattikorkeakoulun media-alan (elokuva, tv) tutkinto-ohjelmassa2018 suoritin työharjoitteluni Yellow Filmillä ja Vallilan Vaaralla, joista jälkimmäisessä jatkoin määräaikaisena ja lopulta vakiotyöntekijänä työnimikkeillä ”kuvaaja, leikkaaja ja värimäärittelijä”. Töiden ohella valmistuin TAMKista medianomiksi jouluna 2019 ja alkuvuodesta 2020 irtisanouduin Vaaralta aloittaakseni työskentelyt freelancerina. Kaiken tämän ammatinharjoittamisen ohella olen myös Kannaksen lukion jälkeen jatkanut harrastustani akryylimaalausten parissa ja pitänyt teoksillani kaksi soolonäyttelyä Lahdessa vuonna 2015. Haaveissani olisi pitää joskus tulevaisuudessa uusi näyttely myös pääkaupunkiseudulla.

Koen että Kannaksen Kuvataide- ja muotoilulinja antoi hyvän perustan jatkokouluttautua luovalle alalle ja ymmärtää taidetta sekä muotoilua myös kuluttajan näkökulmastaKuvataidekursseilla kirjoitetut taide-analyysit kasvattivat omaa ymmärrystäni symbolismista, kuvallisesta viestinnästä ja tarinankerronnasta, joita tarvitsin myöhemmin opiskellessani TAMKissa ja sieltä edelleen työelämässä. Linja antoi myös hyvän alustan kokeilla eri taiteenaloja ilman, että olisi kuitenkaan tarvinnut vielä valmistua mihinkään tiettyyn ammattiin.

Muistan ottaneeni lukioikäisenäkin paljon paineita omasta tulevaisuudestani, koska koko maailma tuntui hokevan miten ”taiteella ei voi elättää itseään”. Mutta sehän ei pidä paikkaansa. Ei siis kannata sen vuoksi jättää haaveita taitelijan tai muotoilijan urasta, jos sellaisia on nyt tai myöhemmin. Taide ja muotoilu on kuitenkin hyvin laaja käsite, johon mahtuu hyvin monta ammattinimikettä ja tapaa työllistyä. Voit olla vaikka pakkausmuotoilija, tatuointitaiteilija tai live-keikkojen valosuunnittelija. Tai sitten jotain ihan muuta. Ja vaikka et näkisikään tulevaisuuttasi luovan työn parissa, on tärkeää kuitenkin ymmärtää ja myös kuluttaa kulttuuria. Onhan taide ja muotoilu kuitenkin yksi tapa kommunikoida teosten välityksellä ihmiseltä toiselle.

Kaiken osaamisen lisäksi Kannaksen lukio on tuonut myös paljon upeita ihmisiä elämääni. Siellä sai alkunsa myös ystäväporukka, jonka kesken olemme edelleen aktiivisesti tekemisissä ja johon on vuosien varrella liittynyt lisää rakkaiksi tulleita ihmisiä. Kannattaakin ottaa kaikki ilo irti näistä Kannaksen tarjoamista vuosista: ystävistä, opinnoista ja kuvataiteen ja muotoilun kursseista. Etsi sitä, mikä inspiroi juuri sinua ja mikä tuntuu juuri sinulle ominaiselta tavalta ilmaista itseäsi. Ei kannata ottaa liikaa paineita tulevasta lukion jälkeenkään, sillä ammatilliset suunnitelmat voivat muuttua ja hakea muotoaan elämän aikana, siinä missä muutkin asiat. Tärkeintä on pysyä avoimena niin nykyhetkelle kuin tulevaisuudellekin.