Ohjeita kevään yo-kokelaille

Hyvä kevään 2022 yo-kokelas, tässä tärkeitä ohjeita yo-kokeissa toimimiseen ja valmistautumiseen. Luethan ohjeet huolella!

Kevään yo-kokeiden aikataulu:

HUOM! Kaikki ylioppilastutkintokokeet alkavat kello 9.00. Lukiolla pitää olla kello 8.00. Älä myöhästy! Muista ottaa mukaasi kuvallinen henkilötodistus.

Koetiloina ovat uuden Gaudian lukion A-osan 3. ja 2.kerroksen tilat. Kulku koetiloihin tapahtuu Kannaksen yläaulasta lähtevää yhdysputkea pitkin. Jätä takki, reppu ja muut ylimääräiset tavarasi Kannakseen omaan kaappiisi tai auditorioon, jos sinulla ei ole kaappia.

ti 15.3. äidinkieli ja kirjallisuus, lukutaidon koe
suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -koe
to 17.3. vieras kieli, lyhyt oppimäärä:
englanti, ranska, espanja, saksa, venäjä, italia, portugali, latina, saame
pe 18.3. äidinkieli ja kirjallisuus, kirjoitustaidon koe
ma 21.3. vieras kieli, pitkä oppimäärä:
englanti, ranska, espanja, saksa, venäjä
ke 23.3. matematiikka, pitkä ja lyhyt oppimäärä
pe 25.3. reaali (uskonto, elämänkatsomustieto, yhteiskuntaoppi, kemia, maantiede, terveystieto)
ma 28.3. toinen kotimainen kieli, pitkä ja keskipitkä oppimäärä
ke 30.3. reaali (psykologia, filosofia, historia, fysiikka, biologia)

YO-aamuna / edellisenä iltana kotona valmistaudutaan näin:

• Valitse vaatteet, joissa ei ole tekstiä. Tarvittaessa peitä tekstit teipillä jo kotona!
  • Valitse eväsrasiat, joissa ei ole tekstiä. Tarvittaessa peitä tekstit teipillä jo kotona!
  • Laita herätyskello soimaan ajoissa, jotta todella olet lukiolla klo 8.00. Jos kokelaat eivät saavu ajallaan, kokeet eivät pääse alkamaan ajallaan.
  • Soita rehtorille, jos myöhästyt kokeesta.
  • Tärkeää! Ilmoita lukion kansliaan tai rehtorille, jos et aiokaan osallistua kokeeseen.

Rehtori Jyrki Rostin puh. 050 559 7840.

Mukaan ylioppilastutkintokokeeseen tarvitset:

1. henkilöllisyystodistuksen
  2. kannettavan tietokoneen (HUOM! Jos koneessasi ei ole ethernet-porttia, johon voi kytkeä verkkopiuhan, ota yo-kokeisiin mukaan myös ethernet-adapteri.)
  3. virtajohdon
  4. langalliset kuulokkeet
  5. halutessasi langallisen hiiren
  6. eväät läpinäkyvissä pakkauksissa
  7. vaihtomaskeja, käsidesiä sekä pussit puhtaille ja likaisille maskeille,
  8. kynän ja pyyhekumin luonnosten tekoa varten
  9. mahdolliset lääkkeet ja kuukautissuojat

Koesaliin et saa ottaa mukaan:

• matkapuhelinta
  • mitään laitetta, joka käyttää langattomia yhteyksiä mm. bluetooth-yhteyttä, langatonta näppäimistöä tai hiirtä
  • älykelloa
  • erillisiä laskimia tai taulukkokirjoja (kevään 2021 tutkinnosta lähtien)
  • mitään papereita, ei edes nenäliinoja (saat niitä salissa)

HUOM! Matkapuhelimen tuominen koetiloihin tulkitaan vilpiksi. Vilppiin syyllistynyt kokelas menettää oikeutensa jatkaa tutkinnon suorittamista kyseisenä tutkintokertana.

Koronatilanteen huomioiminen ylioppilaskirjoituksissa:

• MASKIT On erittäin tärkeää, että kaikki käyttävät maskia, jotta kaikki pysyvät terveinä yo-kokeiden ajan. Jos terveyteen liittyvät syyt estävät maskin käytön, suositellaan kasvot peittävän visiirin käyttöä.
  • MASKIN VAIHTAMINEN Vaihda maskia parin tunnin välein. Puhtaita ja likaisia maskeja varten ota läpinäkyvät pussit mukaan.
  • SYÖMINEN/JUOMINEN Pidä lyhyitä ruoka- ja juomataukoja. Niiden jälkeen aseta kasvoillesi uusi maski.
  • KÄSIHYGIENIA Lukiolle saapuessasi pese kätesi. Saliin saa ottaa oman käsidesin mukaan.
  • TURVAVÄLIT Vältä lähikontakteja ja tungosta kokeeseen saapuessasi. Siksi esim. teippaamiset tehdään kotona.
  • SAIRASTUMINEN Jos sinulla on flunssan/hengitystieinfektion oireita, et voi osallistua yo-kokeeseen. Ilmoita rehtorille välittömästi ja hae jälkikäteen koekerran mitätöintiä.
  • KARANTEENI Jos terveysviranomainen on määrännyt sinut karanteeniin, soita itse puh. 116117 ja kerro puhelun yhteydessä, että olet yo-kokelas. Soita myös viipymättä rehtorille. Sinulle pyritään järjestämään testi, testitulos sekä erillinen koetila keskussairaalalta pikavauhdilla.
  • LISÄTIETOJA YTL:n verkkosivuilla: Koronaviruksen leviämiseen varautuminen

Ylioppilastutkintolautakunnan ohjeita kevään kokelaille