Tietokone

Kannettava tietokone: lukio-opiskelijan oma työväline

Tietotekniikkaa tarvitaan päivittäisessä opiskelussa niin koulussa, kuin kotonakin. Lukion oppitunneilla käytetään paljon sähköisiä oppimisympäristöjä, kurssikirjoja, internetin aineistoa ja sosiaalisen median palveluja tiedonhankintaan ja työskentelyyn. Tänä syksynä aloittavat lukiolaiset tekevät kaikki ylioppilastutkinnon kokeet sähköisesti omalla tietokoneella.

Opiskeluun tarvitset oman kannettavan tietokoneen ja sen täytyy olla mukana oppitunneilla. Läppäreiden ja muiden laitteiden viihdekäyttö ja muu tuntityöskentelyyn liittymätön käyttö on kuitenkin kiellettyä oppitunneilla.

Lahden lukiossa toimii langaton OpiskelijaWLAN, jonne opiskelija pääsee kirjautumaan omalla henkilökohtaisella AD-tunnuksellaan. Lukiossa on käytettävissä myös kaikille avoin VierailijaWLAN, joka toimii ilman salasanaa, mutta jonka nopeutta on rajoitettu.

Lahden lukioiden opiskelijat voivat asentaa maksutta Microsoft Office -toimisto-ohjelmiston (Word, Excel, PowerPoint…) viidelle käyttämälleen laitteille. Lisäksi suosittelen asentamaan maksuttomia avoimen lähdekoodin ohjelmia. Esimerkiksi LibreOffice -ohjelmisto on saatavilla ilmaiseksi ja on myös ylioppilastutkinnossa käytetty ohjelma.

Ylioppilastutkintolautakunnan hyväksymät ohjelmat ylioppilaskirjoituksiin löytyvät ylioppilaslautakunnan sivuilta (www.ylioppilastutkinto.fi) ja opettajilta saat tarkempia ohjeita opetuksessa tarvittavien maksullisten ohjelmien hankinnasta.

Millainen laite sitten pitäisi hankkia?

Lukio ei varsinaisesti määrää merkkiä, mallia, kokoa tai laitteen käyttöjärjestelmää. Tiettyjä suosituksia voin kokemusten perusteella antaa.
Lyhyesti: Perusläppäri. Mallilla tai merkillä ei ole väliä, kunhan se täyttää ylioppilastutkintolautakunnan vaatimukset päätelaitteelle (https://www.ylioppilastutkinto.fi/maaraykset/yleiset-maaraykset-ja-ohjeet –> Kokelaan tietokonetta koskevat ohjeet).

Vaatimuslistan perusteella asiantunteva myyjä Lahden tietotekniikkaliikkeessä osaa neuvoa oikeanlaisen koneen hankinnassa. Selvitä konetta ostaessasi myös takuu/huoltosopimus ja onko koneella vaihto-/ palautusoikeutta, jos kone ei täytäkään vaatimuksia.

Tarkempaa infoa koneen hankintaan: