Kannaksen lukion arviointikulttuuri
Arvioinnilla tarkoitetaan kaikkea sitä vuorovaikutusta ja palautetta, joka ohjaa oppimista ja antaa arvoa opiskelijan työlle. Kaikki arviointiin liittyvä toiminta ei välttämättä ole sidoksissa suoraan kurssista saatavaan arvosanaan, vaan arviointia on myös esim. toisen opiskelijan antama suullinen palaute tunneilla ja opettajan huomiot tehdyistä tehtävistä. Näillä keinoin pyritään vahvistamaan opiskelijan itsetuntemusta, oppimistaitoja ja kykyä elinikäiseen oppimiseen. Kannaksen lukiossa suositaan jatkuvaa ja monipuolista arviointia, mikä tarkoittaa kurssista riippuen erilaisia asioita. Monipuolista arviointia toteutetaan Kannaksen lukiossa mm. opettajan arvioinnin, vertaisarvioinnin ja itsearvioinnin kautta.
Kurssien arviointi (arvosanan antaminen)
Kurssit arvioidaan toisistaan riippumatta opetussuunnitelman mukaisesti arvosanoin 4-10 tai suoritusmerkinnällä. Suoritusmerkinnällä arvioitavia kursseja ovat koulukohtaiset kurssit (pl. kuvataidelinjan syventävät kurssit) ja opintojen ohjaus. Oppiaineissa, joissa opiskelijan suorittama oppimäärä käsittää vain yhden kurssin (filosofia, kemia, fysiikka, terveystieto) sekä liikunnassa (kun opiskelija on suorittanut vähintään kaksi kurssia), voidaan opiskelijan kirjallisesta anomuksesta vaihtaa arvosana suoritusmerkinnäksi. Arvosanan muuttaminen suoritusmerkinnäksi tapahtuu vasta abivuonna opintojen päättyessä. Hylättyä (4) arvosanaa ei voi muuttaa suoritusmerkinnäksi eikä poistaa todistuksesta. Tietotekniikan kursseissa 2-4 opiskelija sopii kunkin kurssin alussa opettajan kanssa, ottaako hän arvosanan vai suoritusmerkinnän kyseisestä kurssista. Jälkikäteen kurssista ei voi saada arvosanaa. Koulukohtaisista kursseista lasketaan mukaan vain hyväksytysti suoritetut kurssit (ei siis H tai arvosana 4).
Opiskelijalla on oikeus tietää kurssin alkaessa, miten kyseinen kurssi arvioidaan, eli mistä osioista, tehtävistä tai töistä arvosana muodostuu. Opiskelijan on noudatettava kurssin alussa sovittuja tai ilmoitettuja kurssitöiden palautuspäiviä, ellei opettajan kanssa ole perustellusta syystä toisin sovittu. Mahdollinen kurssikoe tehdään heti kurssin päätteeksi kurssin omana koepäivänä. Jos opiskelija on koepäivänä sairaana, hänellä on mahdollisuus tehdä kurssikoe heti seuraavana uusintakoepäivänä. Muista järjestelyistä on aina sovittava erikseen.
Myös poissaolot on selvitettävä ennen kurssin koepäivää, jotta opiskelijalla on oikeus osallistua kokeeseen. Mahdollisista lisätehtävistä ja oikeudesta osallistua kurssikokeeseen päättää kurssin opettaja.
Poissaolojen tai tekemättömien töiden vuoksi opiskelija voidaan jättää arvostelematta (K). Mikäli kurssin suorituksessa havaitaan vilppi tai vilpinyritys, kurssisuoritus hylätään (K) ja voi seurata myös kirjallinen varoitus tai lukiosta erottaminen määräajaksi.
Arvosteluasteikko
10 erinomainen
9 kiitettävä
8 hyvä
7 tyydyttävä
6 kohtalainen
5 välttävä
4 hylätty
S suoritettu
H hylätty
X suoritus kesken (koe tai tehtäviä tekemättä, poissaolot selvittämättä tms.)
K keskeytetty (kurssi käytävä uudelleen opetukseen osallistumalla)
Hylättyä kurssiarvosanaa voi kerran yrittää korottaa uusintakuulustelussa. Uusinnoissa voi myös suorittaa rästiin jääneitä kokeita. (Ks. Uusinnat ja etenemisehto.)
Arvosanan selvityspyyntö
Lukioasetuksen 13 § mukaisesti opiskelija voi kahden kuukauden kuluessa arvioinnista pyytää rehtorilta arvosanan tarkastamista tai opinnoissa etenemistä koskevan päätöksen muuttamista tai päättöarvioinnin uusimista. Pyyntö tehdään kirjallisena rehtorille. Uudesta arvioinnista päättävät koulun rehtori ja opiskelijan opettajat yhdessä. Jos opiskelija on tyytymätön edellä mainitusta pyynnöstä tehtyyn uuteen arviointiin tai ratkaisuun, jolla pyyntö on hylätty, opiskelija voi pyytää arvioinnin oikaisua aluehallintovirastosta. Aluehallintovirasto voi, jos päätös on ilmeisesti virheellinen, velvoittaa opettajan toimittamaan uuden arvioinnin, määrätä opinnoissa etenemistä koskevan päätöksen muutettavaksi tai määrätä, mikä arvosana opiskelijalle on annettava.